MENUET a. (fr. söze.; "ufak" anlamındaki menü'den). 1. XVII. yy.'da yayılmaya başlayan poitou kökenli dans. (Bk. ...
MENUET a. (fr. söze.; "ufak" anlamındaki menü'den).
1. XVII. yy.'da yayılmaya başlayan poitou kökenli dans. (Bk. ansikl. böl. Koregr.)
2. Bu dansın karakterinde müzik yapıtı. (Bk. anakl. böl. Müz.)
*-*ANSİKL. Koregr. 1673'te Lully sayesinde moda olan menuet, XVIII. yy.'ın ortalarına değin rağbet gördü. Krala özgü Poitou branle'ından türeyen menuet'nin tek bir dansçı tarafından yapılan biçimi, gözden düştükten sonra yalnızca aristokrat çevrelerde yaşayabildi. Bu dönemde çiftler tarafından yapılan menuet'de kadın ve erkek birbirinden uzakta dururdu. Menuet adımı (ya da "ufak adım"), 3/4'lük bir ölçü uyarınca yinelenir (bu ölçünün temposu kimi dönemlerde hızlanmış, kimi dönemlerde de yavaşlamıştır): diz bükerek atılan 2 adımdan sonra, diz bükmeden atılan 2 adım. Menuet figürü, önce bir 8, sn'"- hır S ve bir Z çizer. Dansçılar, yana 2 adımdan sonra, yarı yolda buluşurlar, bunu figürün tamamlanması izler. Dans, erkeğin, çevredekileri selamladıktan sonra eşine yaptığı bir reveransla başlar ve büyük bir reveransla biter.
*-*Müz. Daha XVII. yy.Tn sonlarında orkestra ve klavsen süitlerinde yer alan menuet, iki bölümlü ve yinelemeli olarak ya da rondo biçiminde işlenmiştir. XVIII. yy.'da tüm Avrupa'ya yayıldı ve ilk senfonilere girdi. Mannheim okulundan besteciler ve viyana klasikleri, kimi zaman ikinci br trio ekleyerek çok sayıda menuet yazdılar (Stamitz, Haydn, Mozart). Yerini, uzunca bir süre, Beethoven tarzında seherzo'ya bıraktıktan sonra, Bizet, Debussy, Ravel, Paderevvski, Bartök ve Schönberg gibi sonromantik ya da modern bestecilerin yapıtlarında yeniden ortaya çıktı.
1. XVII. yy.'da yayılmaya başlayan poitou kökenli dans. (Bk. ansikl. böl. Koregr.)
2. Bu dansın karakterinde müzik yapıtı. (Bk. anakl. böl. Müz.)
*-*ANSİKL. Koregr. 1673'te Lully sayesinde moda olan menuet, XVIII. yy.'ın ortalarına değin rağbet gördü. Krala özgü Poitou branle'ından türeyen menuet'nin tek bir dansçı tarafından yapılan biçimi, gözden düştükten sonra yalnızca aristokrat çevrelerde yaşayabildi. Bu dönemde çiftler tarafından yapılan menuet'de kadın ve erkek birbirinden uzakta dururdu. Menuet adımı (ya da "ufak adım"), 3/4'lük bir ölçü uyarınca yinelenir (bu ölçünün temposu kimi dönemlerde hızlanmış, kimi dönemlerde de yavaşlamıştır): diz bükerek atılan 2 adımdan sonra, diz bükmeden atılan 2 adım. Menuet figürü, önce bir 8, sn'"- hır S ve bir Z çizer. Dansçılar, yana 2 adımdan sonra, yarı yolda buluşurlar, bunu figürün tamamlanması izler. Dans, erkeğin, çevredekileri selamladıktan sonra eşine yaptığı bir reveransla başlar ve büyük bir reveransla biter.
*-*Müz. Daha XVII. yy.Tn sonlarında orkestra ve klavsen süitlerinde yer alan menuet, iki bölümlü ve yinelemeli olarak ya da rondo biçiminde işlenmiştir. XVIII. yy.'da tüm Avrupa'ya yayıldı ve ilk senfonilere girdi. Mannheim okulundan besteciler ve viyana klasikleri, kimi zaman ikinci br trio ekleyerek çok sayıda menuet yazdılar (Stamitz, Haydn, Mozart). Yerini, uzunca bir süre, Beethoven tarzında seherzo'ya bıraktıktan sonra, Bizet, Debussy, Ravel, Paderevvski, Bartök ve Schönberg gibi sonromantik ya da modern bestecilerin yapıtlarında yeniden ortaya çıktı.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR