Mücessime İslam Ansiklopedisi "Cisimlendirme", "şahıslandırma" anlamında bir söz olup, mezhepÂler tarihinde A...
Mücessime
İslam Ansiklopedisi
"Cisimlendirme", "şahıslandırma" anlamında bir söz olup, mezhepÂler tarihinde Allah Teâlâ'yı maddi, cismanî, mekân işgal eden bir varlık olarak kabul eden görüşlere ve fırÂkalara verilen toplu isimdir. Gulât ve Karrâmiye fırkaları bunlardandır.
İslam Ansiklopedisi
MüCESSİME a. Tanrı'ya ınsanbıçimci maddesel nitelikler yükleyen mezhep.
—ANSİKL. Kuran'da ilke olarak Allah'ın hiçbir benzerinin bulunmadığı, O'nun maddesel niteliklerden uzak olduğu açıkça bildirilmekle birlikte bazı ayetlerde, sözlük anlamıyla insansal ya da maddesel nitelikler Allah hakkında da kullanılır. Bu ayetler islamın ilk bilginleri (selef uleması) tarafından, herhangi bir tevil ya da yoruma gidilmeksizin olduğu gibi benimsendi. ancak Allah'ın maddesel ve cisimsel niteliklerden münezzeh olduğu da kabul edildi. Sonraları bu ayetlerin aynen geçerli olduğunu ileri sürenler ortaya çıktı. Mücessıme ya da müşebbıhe diye adlandırılan bu kesime göre, örneğin Tanrı'nın eli vardır; O, bir insan gibi görür, işitir, öfkelenir, sevinir, arşta oturur. Ancak, daha sonraki ehli sünnet biginleri bu tür ayetlerin kesinlikle tevil edilmemesinin, örneğin "Tanrrnın eli†sözünü “Tanrı'nın gücü†anlamında yorumlamanın gerekliliğini savundular.
—ANSİKL. Kuran'da ilke olarak Allah'ın hiçbir benzerinin bulunmadığı, O'nun maddesel niteliklerden uzak olduğu açıkça bildirilmekle birlikte bazı ayetlerde, sözlük anlamıyla insansal ya da maddesel nitelikler Allah hakkında da kullanılır. Bu ayetler islamın ilk bilginleri (selef uleması) tarafından, herhangi bir tevil ya da yoruma gidilmeksizin olduğu gibi benimsendi. ancak Allah'ın maddesel ve cisimsel niteliklerden münezzeh olduğu da kabul edildi. Sonraları bu ayetlerin aynen geçerli olduğunu ileri sürenler ortaya çıktı. Mücessıme ya da müşebbıhe diye adlandırılan bu kesime göre, örneğin Tanrı'nın eli vardır; O, bir insan gibi görür, işitir, öfkelenir, sevinir, arşta oturur. Ancak, daha sonraki ehli sünnet biginleri bu tür ayetlerin kesinlikle tevil edilmemesinin, örneğin "Tanrrnın eli†sözünü “Tanrı'nın gücü†anlamında yorumlamanın gerekliliğini savundular.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR