OLUMSUZ sıf. 1. OLUMLU'ya karşıt olarak, reddetmeyi, geri çevirmeyi belirten bir şey için kullanılır; menfi: Negatif bir cevap....
OLUMSUZ sıf.
1. OLUMLU'ya karşıt olarak, reddetmeyi, geri çevirmeyi belirten bir şey için kullanılır; menfi: Negatif bir cevap. Negatif cümle.
2. Yapıcı, yararlı, pozitif yönde öğelerden yoksun şey için kullanılır; menfi: Bu bütünüyle negatif bir yöntem. Takımımız negatif bir netice aldı. Görüşmeler son aşama negatif koşullar altında gerçekleşti. Genç bir yazarın umudunu kıran negatif bir eleştiri.
3. Aranılan sonucu ya da veriyi içermeyen şey için kullanılır; negatif, menfi: Tahlil negatif netice verdi.
4. Bir şeyi hiçbir bakımdan kabul etmeyen ve başka bir şey de önermeyen kimse için kullanılır; menfi: Son aşama negatif bir insan. Ne kadar olumsuzsun.
*Dilbil. Temel özelliği, bir yargının doğruluk kıymetini tersine çevirmek biçiminde beliren, olumsuzluğun mantıksal işlem öğesini içeren cümle ya da sözce için kullanılır. || Negatif eylem ma olumsuzluk eki ya da negatif koşaç değil sözcüğüyle kullanılan eylem. (Bk. ansikl. böl.) || Negatif sual, sorusu negatif bir tümceye ilişkin olan sual tümcesi (örn. Yarın gelmeyecek mi?).
*Din. Negatif tanrıbilim, Tanrı bilgisine, onun ne olduğundan değil de ne olmadığından yola çıkarak varmaya çalışan tanrıbilim. (Bu deyim, bilhassa, Tanrı'yı bilinemez, dolayısıyla tanımlanamaz bir varlık olarak düşünen gizemci tanrıbilimde kullanılır. Bu negatif fikir biçimi dilin aşılmaz sınırları ötesinde yer edinen, bunun için de dile getirilmesi olanaksız olan bir gerçekliğin tersidir.)
* be.
1. Yapıcılıktan, iyi niyetten yoksun olmak: Negatif bir yaklaşım.
2. Pozitif yönde, yapıcı öğelerden yoksun olarak; beklentilere ters düşecek şekilde: Görüşmeler negatif sonuçlandı. Tahlil neticeleri negatif çıktı.
*ANSİKL. Dilbil. Türkçe'de olumsuzluk, eylem köklerine olumsuzluk eki {-me I -ma) getirilerek yapılır: atmayacak (al-ma-y-acak), görmedi (gör-me-di), görmemiş (gör-me -miş), seçmez (seç-me-z). Olumsuzluk eki, tüm fiillerde süre ve şahıs (kip) eklerinden ilkin gelir. Olumsuzluk yüzünden bu eklerde bir değişme olmaz. Sadece geniş süre çekiminde bir değişme ortaya çıkar: geniş süre eki r'nin üçüncü, ikinci kişide, -z'ye dönüştüğü, birinci kişide tümüyle düşmüş olduğu görülür: gelmez (gel-me -z), sevmez (sev-me-z), almazsın (al-maz -sın), bilmez (bil-me-z). Ek olarak şimdiki süre ekinden ( yor) ilkin erişince -me, ma' nın sonundaki geniş meşhur darlaşır: gelmiyorum (gel-me-yor-um), yazmıyor (yaz-ma -yor). Bunun benzer biçimde fiilin son hecesinde yuvarlak meşhur var ise olumsuzluk eki -mu, -mü biçimine dönüşür: Sormuyor (sor-ma-yor), görmüyor (gör-me-yor).
Ek fiilin olumsuzluk biçimi, negatif koşaç değil sözcüğüyle yapılır: O varlıklı değildir. Hasta değilmiş. Bu durumda süre ve şahıs ekleri koşaca eklenmiş olur: Korkak de ğilmişsin. istediği o değildi.
1. OLUMLU'ya karşıt olarak, reddetmeyi, geri çevirmeyi belirten bir şey için kullanılır; menfi: Negatif bir cevap. Negatif cümle.
2. Yapıcı, yararlı, pozitif yönde öğelerden yoksun şey için kullanılır; menfi: Bu bütünüyle negatif bir yöntem. Takımımız negatif bir netice aldı. Görüşmeler son aşama negatif koşullar altında gerçekleşti. Genç bir yazarın umudunu kıran negatif bir eleştiri.
3. Aranılan sonucu ya da veriyi içermeyen şey için kullanılır; negatif, menfi: Tahlil negatif netice verdi.
4. Bir şeyi hiçbir bakımdan kabul etmeyen ve başka bir şey de önermeyen kimse için kullanılır; menfi: Son aşama negatif bir insan. Ne kadar olumsuzsun.
*Dilbil. Temel özelliği, bir yargının doğruluk kıymetini tersine çevirmek biçiminde beliren, olumsuzluğun mantıksal işlem öğesini içeren cümle ya da sözce için kullanılır. || Negatif eylem ma olumsuzluk eki ya da negatif koşaç değil sözcüğüyle kullanılan eylem. (Bk. ansikl. böl.) || Negatif sual, sorusu negatif bir tümceye ilişkin olan sual tümcesi (örn. Yarın gelmeyecek mi?).
*Din. Negatif tanrıbilim, Tanrı bilgisine, onun ne olduğundan değil de ne olmadığından yola çıkarak varmaya çalışan tanrıbilim. (Bu deyim, bilhassa, Tanrı'yı bilinemez, dolayısıyla tanımlanamaz bir varlık olarak düşünen gizemci tanrıbilimde kullanılır. Bu negatif fikir biçimi dilin aşılmaz sınırları ötesinde yer edinen, bunun için de dile getirilmesi olanaksız olan bir gerçekliğin tersidir.)
* be.
1. Yapıcılıktan, iyi niyetten yoksun olmak: Negatif bir yaklaşım.
2. Pozitif yönde, yapıcı öğelerden yoksun olarak; beklentilere ters düşecek şekilde: Görüşmeler negatif sonuçlandı. Tahlil neticeleri negatif çıktı.
*ANSİKL. Dilbil. Türkçe'de olumsuzluk, eylem köklerine olumsuzluk eki {-me I -ma) getirilerek yapılır: atmayacak (al-ma-y-acak), görmedi (gör-me-di), görmemiş (gör-me -miş), seçmez (seç-me-z). Olumsuzluk eki, tüm fiillerde süre ve şahıs (kip) eklerinden ilkin gelir. Olumsuzluk yüzünden bu eklerde bir değişme olmaz. Sadece geniş süre çekiminde bir değişme ortaya çıkar: geniş süre eki r'nin üçüncü, ikinci kişide, -z'ye dönüştüğü, birinci kişide tümüyle düşmüş olduğu görülür: gelmez (gel-me -z), sevmez (sev-me-z), almazsın (al-maz -sın), bilmez (bil-me-z). Ek olarak şimdiki süre ekinden ( yor) ilkin erişince -me, ma' nın sonundaki geniş meşhur darlaşır: gelmiyorum (gel-me-yor-um), yazmıyor (yaz-ma -yor). Bunun benzer biçimde fiilin son hecesinde yuvarlak meşhur var ise olumsuzluk eki -mu, -mü biçimine dönüşür: Sormuyor (sor-ma-yor), görmüyor (gör-me-yor).
Ek fiilin olumsuzluk biçimi, negatif koşaç değil sözcüğüyle yapılır: O varlıklı değildir. Hasta değilmiş. Bu durumda süre ve şahıs ekleri koşaca eklenmiş olur: Korkak de ğilmişsin. istediği o değildi.
Kaynak: Büyük Larousse
Genetik mühendisliğinin pozitif yönde ve negatif yönleri nedir?
Göz sağlığını negatif etkileyen faktörler nedir?
Sürtünmenin negatif tesirleri nedir?
YORUMLAR