sahabe çokluk, isim, din b. (saha:be) Arapça ¹a§¥be 1 . Hz. Muhammed'i görmüş ve onun sohbetinde bulunmuş Müslümanlar, as...
sahabe
çokluk, isim, din b.
(saha:be) Arapça ¹a§¥be
1 . Hz. Muhammed'i görmüş ve onun sohbetinde bulunmuş Müslümanlar, ashap.
2 . eskimiş Sahipler, haiz çıkanlar.
1 . Hz. Muhammed'i görmüş ve onun sohbetinde bulunmuş Müslümanlar, ashap.
2 . eskimiş Sahipler, haiz çıkanlar.
Sahabe'nin Tanımı Nedir? Kimlere Sahabi Denir?
İlk ezanı rüyasında gören sahabe kimdir?
Efendimizin "bugün aden ona vacip kılındı" söylediği sahabe kimdir?
SAHABE çoğl. a. (ar. şahıb'm çoğl. sahabe). Esk.
1. Hz. Muhammet'i görmüş, onun konuşmalarını dinlemiş olanlar. (Bk. ansikl. böl.)
2. Sahipler, bir şeye haiz çıkanlar.
*ANSİKL. Dost anlamındaki haiz sözcüğünün çoğulu olan sahabe yerine ashab' sözcüğü de kullanılır. Müslümanların ilk kuşağı olan sahabenin mühim bir bölümünü muhacirun (Mekke'den Medine'ye göçenler) ve ensar (medineli ilk müslümanlar) oluşturur.
Sahabenin İslam tarihinde hususi bir yeri ve önemi vardır. Hz. Muhammet'e içtenlikle inanan ve bağlanan bu insanoğlu İslam dininin tutulup yayılması için tam bir özveriyle çalıştılar. Çok sayıda güçlüğü ve engeli sahabenin desteğiyle aşan Hz. Muhammet de ümmetin en hayırlısının kendi sahabesi bulunduğunu belirtir, kendisini sevenlerin sahabeyi de sevmelerini ister.
Bundan dolayı tüm ehl-i sünnet bağlıları Hz. Muhammet'in ölümünden (632) sonrasında sahabe içinde çıkan anlaşmazlıkları, devrin siyasal ve toplumsal koşullarının sürüklediği acı vakalar olarak görür, fark yapmaksızın tüm sahabeyi saygıyla anarlar. Sahabeden birinin adı geçtiğinde Radıyallahu anhü (Tanrı ondan hoşnut olsun) demek ehl-i sünnet içinde titizlikle uygulanan bir gelenektir.
Sahabenin İslam dinine en mühim hizmetlerinden biri de Kuran'ın değiştirilmeden sonraki kuşaklara aktarılması ve Hz. Muhammet'in hadislerinin derlenmesi yolunda yaptıkları çalışmalardır.
Sahabenin hepsi de saygıdeğer olmakla beraber, yaptıklan hizmetler bakımından aralarında bir derecelendirmeye gidilmiştir.
Bunlar içinde en yaygın ve en fazlaca benimsenmiş olanı Hakim en-Nişaburi'nin yapmış olduğu şu sıralamadır:
1. Mekke'de müslümanlığı kabul edenler (Dört halife'nin de içinde bulunmuş olduğu aşerei mCıbeşşere [cennetle müjdelenmiş on kişi] bunlar arasındadır. Ek olarak, ilkmüslüman hanım olan Hatice, ilk müslüman adam olan Ebubekir, ilk müslüman çocuk olan Ali ve ilk müslüman köle olan Zeyt bin Harise'nin bu kesim içinde hususi bir yeri vardır.);
2. Dar un-nedve üyeleri (Mekke müşriklerinin danışma meclisi olan Dar un-nedve, halife Ömer müslümanlığa girdikten sonrasında müslümanların da katıldıkları bir meclis durumuna geldi ve bu müslümanlara Dar un-nedve ashabı denildi.);
3. Habeşistan'a hicret edenler (11 adam, 4 hanım);
4. Akabe biatı'nda bulunan medineli 12 şahıs;
5. ikinci Akabe biatı'nda bulunan medinli 70 adam, 2 hanım;
6. Hicret (622) esnasında Hz. Muhammet Küba'dayken Medine'ye ulaşanlar;
7. Bedir savaşı'na katılan 300'ün üstünde müslüman;
8. Bedir savaşı ile Hudeybiye anlaşması içinde müslüman olanlar;
9. Hudeybiye'de Şeceri ndvan diye anılan bir ağacın altında Hz. Muhammet'e biat edenler;
10. Hudeybiye anlaşması ile Mekke'nin alınması içinde müslüman olanlar;
11. Mekke'nin alınışı esnasında müslüman olanlar;
12. Mekke'nin alınışı ile veda haccı içinde Hz. Muhammet'i gören çocuklar.
Sahabenin sayısı kati olarak bilinmemekle beraber, 100 000'in üstünde değişik rakamlar verilmektedir. Birçok tarihçi, Hz. Muhammet'in veda hutbesini 100 000'in üstünde sahabenin dinlediğini belirtir.
1. Hz. Muhammet'i görmüş, onun konuşmalarını dinlemiş olanlar. (Bk. ansikl. böl.)
2. Sahipler, bir şeye haiz çıkanlar.
*ANSİKL. Dost anlamındaki haiz sözcüğünün çoğulu olan sahabe yerine ashab' sözcüğü de kullanılır. Müslümanların ilk kuşağı olan sahabenin mühim bir bölümünü muhacirun (Mekke'den Medine'ye göçenler) ve ensar (medineli ilk müslümanlar) oluşturur.
Sahabenin İslam tarihinde hususi bir yeri ve önemi vardır. Hz. Muhammet'e içtenlikle inanan ve bağlanan bu insanoğlu İslam dininin tutulup yayılması için tam bir özveriyle çalıştılar. Çok sayıda güçlüğü ve engeli sahabenin desteğiyle aşan Hz. Muhammet de ümmetin en hayırlısının kendi sahabesi bulunduğunu belirtir, kendisini sevenlerin sahabeyi de sevmelerini ister.
Bundan dolayı tüm ehl-i sünnet bağlıları Hz. Muhammet'in ölümünden (632) sonrasında sahabe içinde çıkan anlaşmazlıkları, devrin siyasal ve toplumsal koşullarının sürüklediği acı vakalar olarak görür, fark yapmaksızın tüm sahabeyi saygıyla anarlar. Sahabeden birinin adı geçtiğinde Radıyallahu anhü (Tanrı ondan hoşnut olsun) demek ehl-i sünnet içinde titizlikle uygulanan bir gelenektir.
Sahabenin İslam dinine en mühim hizmetlerinden biri de Kuran'ın değiştirilmeden sonraki kuşaklara aktarılması ve Hz. Muhammet'in hadislerinin derlenmesi yolunda yaptıkları çalışmalardır.
Sahabenin hepsi de saygıdeğer olmakla beraber, yaptıklan hizmetler bakımından aralarında bir derecelendirmeye gidilmiştir.
Bunlar içinde en yaygın ve en fazlaca benimsenmiş olanı Hakim en-Nişaburi'nin yapmış olduğu şu sıralamadır:
1. Mekke'de müslümanlığı kabul edenler (Dört halife'nin de içinde bulunmuş olduğu aşerei mCıbeşşere [cennetle müjdelenmiş on kişi] bunlar arasındadır. Ek olarak, ilkmüslüman hanım olan Hatice, ilk müslüman adam olan Ebubekir, ilk müslüman çocuk olan Ali ve ilk müslüman köle olan Zeyt bin Harise'nin bu kesim içinde hususi bir yeri vardır.);
2. Dar un-nedve üyeleri (Mekke müşriklerinin danışma meclisi olan Dar un-nedve, halife Ömer müslümanlığa girdikten sonrasında müslümanların da katıldıkları bir meclis durumuna geldi ve bu müslümanlara Dar un-nedve ashabı denildi.);
3. Habeşistan'a hicret edenler (11 adam, 4 hanım);
4. Akabe biatı'nda bulunan medineli 12 şahıs;
5. ikinci Akabe biatı'nda bulunan medinli 70 adam, 2 hanım;
6. Hicret (622) esnasında Hz. Muhammet Küba'dayken Medine'ye ulaşanlar;
7. Bedir savaşı'na katılan 300'ün üstünde müslüman;
8. Bedir savaşı ile Hudeybiye anlaşması içinde müslüman olanlar;
9. Hudeybiye'de Şeceri ndvan diye anılan bir ağacın altında Hz. Muhammet'e biat edenler;
10. Hudeybiye anlaşması ile Mekke'nin alınması içinde müslüman olanlar;
11. Mekke'nin alınışı esnasında müslüman olanlar;
12. Mekke'nin alınışı ile veda haccı içinde Hz. Muhammet'i gören çocuklar.
Sahabenin sayısı kati olarak bilinmemekle beraber, 100 000'in üstünde değişik rakamlar verilmektedir. Birçok tarihçi, Hz. Muhammet'in veda hutbesini 100 000'in üstünde sahabenin dinlediğini belirtir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR