Yöremiz Turan Gezeri yirmi yaşlarındaki bir delikanlıyken tanıdı. Dayısı Çingene Aziz?le beraber köyleri dolaşır, hayrat bahçelerdeki dut a...
Yöremiz Turan Gezeri yirmi yaşlarındaki bir delikanlıyken tanıdı. Dayısı Çingene Aziz?le beraber köyleri dolaşır, hayrat bahçelerdeki dut ağaçlarının gölgesinde kurulan Çingene çadırlarında yatar, kalkardı.
Dılo?nun Çingenelerle ve Çingene uğraşlarıyla ilişkisi bir tek bu çadırlarda barınmakla kalırdı. Onun elekçilikle bir ilgisi yoktu. O kemanına ve sanatına fanatik toplulukların içinde yaşamayı yeğlerdi.
Dılo?nun büyük tutkusu kemanı, aşkı ve sanatıydı. Kendisi benzer biçimde bir Çingene olan dayısının kızı Seher?e deliler benzer biçimde aşıktı. Kemanı ile ezgi tutturur.
Dayı kızını verecek mi?
Verecek verecek
Ya da;
Seher beni seviyor
Seher bana ait olacak, olacak,
Diyerek aynı sesleri ve ezgiyi kemanın tellerinden yapmaya çalışır, bu durumu da ustalıkla başarırdı.
Çingene Aziz?in kafilesi köye ulaştığında, Dılo?nun sanatına saygı duyan kişiler Aziz?i kıskaca alırlar, kızını bu acayip Çingene?ye vermesi için baskı hayata geçirmeye çalışırlardı. Bu talep ve baskılara dayı Aziz?in yanıtı devamlı aynı idi.
Kızımı Dılo?ya veremem. Dılo bir Çingene benzer biçimde yaşamıyor, yaşayamaz da. Bundan dolayı o kızıma bakamaz, kızımı aç ve yoksul bırakır? derdi.
Aziz?e bakılırsa Çingene erkekliğin evini geçindirebilmesi için ? Çingene Zanaatı ? elekçiliği iyi bilmesi ve yapması gerekliydi. Aziz, kızı Seheri, ona kara sevdalı olan Dılo?ya vermedi. Kendisi benzer biçimde elekçilik icra eden bir Çingene genciyle evlendirdi.
Dılo gerçek bir halk sanatçısı idi. Ağın ve çevresi başta olmak suretiyle, Arapkir, Kemaliye, Keban benzer biçimde komşu ilçelerde çevrelerinde ve daha geniş alanlarda kemanının sesini estirirdi. Yakın zamana kadar, bir çok dönem yetişen gençlerin düğünlerini icra eden Dılo, bununla birlikte çağrıldığı tüm keyifli toplantılara da isteyerek koşardı. Düğünlerde ve toplantılarda sanatını şevkle hayata geçirmeye çalışır, ergonomik alanda ustalığını kanıtlardı.
Dılo zaman içinde meşhur bir şahıs oldu. Yöremizde geniş bir alanda onun ismini duymayan, kemanın sesini dinlemeyen kimse kalmadı. O her insanın hayranlığını kazanmıştır. Ağın Dergi?sinin bir sayısına ? Kapak Resmi? dahi oldu. Seçkin tiyatro sanatçısı ve yönetmen hemşerimiz Rüştü Asyalı (Ağın?da Tiyatro Olur mu?) başlıklı yazısında, Dılo?nun kemanını dinlerken, iyi mi etkilendiğini şöyleki konu alıyor:
Dılo zaman içinde meşhur bir şahıs oldu. Yöremizde geniş bir alanda onun ismini duymayan, kemanın sesini dinlemeyen kimse kalmadı. O her insanın hayranlığını kazanmıştır. Ağın Dergi?sinin bir sayısına ? Kapak Resmi? dahi oldu. Seçkin tiyatro sanatçısı ve yönetmen hemşerimiz Rüştü Asyalı (Ağın?da Tiyatro Olur mu?) başlıklı yazısında, Dılo?nun kemanını dinlerken, iyi mi etkilendiğini şöyleki konu alıyor:
?Bana ait için en güzel tiyatro Dilo?ydu o an. Yüz anlatımıyla, bedenin kıvraklığıyla kemanından Dılo?nun büyük aşkını sevgisini dile getirerek dökülen parçaların öyküsünü oynayan,canlandıran, çok usta, çok kuvvetli tiyatrocuydu bu insan ?
Kaynak: Dünden Bugüne Ağın
YORUMLAR