Uçurtma Vikikitap, açık- kitap derlemeleri Uçurtma Zamanı İlk uçurtmanın M.Ö 3000 senesinde ortaya çıkmış olduğu tahmin ediliyor. ...
Uçurtma
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Uçurtma Zamanı
İlk uçurtmanın M.Ö 3000 senesinde ortaya çıkmış olduğu tahmin ediliyor. Uçurtmaların anavatanı Çin'dir. Uzakdoğu'da uçurtma halkın en eski eğlencelerinden biridir. Gündelik hayatlarında, balık tutmak, haberleşmek; dinsel törenlerinde bebeklerden fena ruhları kovmak; uçurtmaların kullanıldıkları biliniyor. Avrupa'nın uçurtmayla tanışması ise Marco Polo'nun Malaya Adalarından satın alıp ilk kez Hollanda'da kullanmıştır.
18. ve 19. yylarda ise uçurtma bilimsel araştırmalarda kullanılan aletlerin içinde yer almaya adım atmıştır. Benjamin Franklin, Alexander Wilson uçurtmaları rüzgar ve hava akımları üstündeki bilgilerini arttırmakta kullanmışllardır. Sir George Caley, Samuel Langley, Lawrence Hargrave, Alexander Graham Bell ve Wright Kardesler uçurtmalarla deneyler yapmış ve bu deneyler uçakların yapılmasında çok yararlı olmuştur.
Uçurtmanın kullanıldığı kim bilir en acayip yerlerden birisi, bir at otomobilini çekmek için ondan yararlanılmasıydı. George Pocock adlı bir öğretmen 1822de bir at otomobilini, uçurtma yardımıyla saatte hızını 20 mile ulaştırarak çekmeyi başarmıştı.
I. Dunya Savaşı esnasında, İngiliz, Fransız, İtalyan ve Rus orduları düşmanların yerlerini oluşturmak ve işaretleşmek için uçurtmalardan yararlanmışlardır.
II. Dunya Cenginde ise, Harry Saul'un Saldırı Uçurtması(Barrage Kite) uçakların hedeflere yakın olabilecek kadar alçaktan uçmalarını önlemiştir. Denizde kaybolan pilotlar bir Gibson Girl-box uçurtması uçurmuşlar ve bu şekilde bölgeleri tespit edilmiştir. Uçaklardan yararlanılan bölgeler arttıkça, uçurtmalar daha az kullanılır olmuş ve daha çok eğlence maksatlı uçurulmaya başlanmışlardır.
Son 50 yılda ise uçurtmalara duyulan ilgi artmıştır. Uçurtma yapımında ripstop naylon, fiberglas ve karbon grafit şeklinde yeni materyaller kullanılmış ve bu da uçurtmaların daha sağlam daha hafifçe daha renkli ve daha dayanıklı olmasını elde etmiştir. Francis Rogallonun -kanatlı uçurtması ve Domina Jalbert'in Parafoil uçurtması şeklinde mühim buluşlar, çağdaş Delta Kanatların ve spor yapmakta kullanılan paraşütlerin gelişimine yararlı olmuşlardır.
1972de Peter Powell iki kumandalı stunter adlı bir oyuncağın tanıtımını yapmış ve insanoğlu uçurtmayı bir tek eğlence için değildir bununla birlikte da bir spor aracı olarak kullanmaya adım atmıştır. Meraklıları manevra yapabilen, daha süratli uçabilen ya da karmaşık numaralar meydana getiren yeni modeller üretmeye başlamışlardır. Daha buyuk ve daha kuvvetli uçurtmalar yapılmış ve 1980'lerde Yeni Zellandalı Peter Lynn bu uçurtmaların çekebileceği, ismine buggy denen üç tekerlekli bir araç yapmıştır. 1990'larda tekerlekler üstünde, su kayağı yaparken ya da buz üstünde kayarken uçurtma uçurmak çok populer hale gelmiştir. 1999da bir grup insan, Şimal Kutbunda kızaklarını çekmek için uçurtma kuvvetinden yararlanmıştır.
Tarihteki İzleri
1893 - The Eddy Diamond and the Hargraves Box uçurtmaları meteorolojik araştırmalarda kullanılmaya başlandı.
1899 - The Wright Kardeşler ilk uçan makina (tayyare ) kuramlarını ispatlamak için uçurtma kullandılar.
1901 - Guglielmo Marconi , Şimal ABD ile Avrupa arasındaki ilk zamanı radyo bağlantısını yapmak için antenini uçurtma ile kaldırdı.
1902 - Fransız ordusu , askeri gözlemler yapmak için uçurtma kullandı.
1906 - San Francisco depreminin verdiği hasarın fotoğrafları uçurtmaya bağlanan bir fotoğraf makinasından çekildi.
1907 - Dr. Alexander Graham Bell ,ilk insan taşıyan uçurtmayı yapmış oldu.
1919 - Bir Alman , uçurtma trenini 31,955 feet (9.74 km ) yüksekliğine çıkardı.
1939-1945 - Uçurtmalar 2. Dünya Cenginde gözlem amaçlı kullanıldı.
1964 - Domina Jalbert bir parafoil tasarladı ve bu tasarım paraşüt yapımında kullanıldı.
1975 - Peter Powell ilk 2 ipli uçurtmayı buluş etti.
1978 - Kuzuhiko Asaba 4,128 sayı uçurtmayı tek bir ip ile havalandırdı (Uçurtma Treni)
ünlü Niagara şelalesinin üstündeki ilk köprünün halatlarının karşıdan karşıya geçirilmesi gene uçurtma marifetiyle olmuştur
Uçurtma Uçururken Nelere Dikkat Etmelisiniz?
Uçurtmanın Yapısı
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
İlk uçurtmanın M.Ö 3000 senesinde ortaya çıkmış olduğu tahmin ediliyor. Uçurtmaların anavatanı Çin'dir. Uzakdoğu'da uçurtma halkın en eski eğlencelerinden biridir. Gündelik hayatlarında, balık tutmak, haberleşmek; dinsel törenlerinde bebeklerden fena ruhları kovmak; uçurtmaların kullanıldıkları biliniyor. Avrupa'nın uçurtmayla tanışması ise Marco Polo'nun Malaya Adalarından satın alıp ilk kez Hollanda'da kullanmıştır.
18. ve 19. yylarda ise uçurtma bilimsel araştırmalarda kullanılan aletlerin içinde yer almaya adım atmıştır. Benjamin Franklin, Alexander Wilson uçurtmaları rüzgar ve hava akımları üstündeki bilgilerini arttırmakta kullanmışllardır. Sir George Caley, Samuel Langley, Lawrence Hargrave, Alexander Graham Bell ve Wright Kardesler uçurtmalarla deneyler yapmış ve bu deneyler uçakların yapılmasında çok yararlı olmuştur.
Uçurtmanın kullanıldığı kim bilir en acayip yerlerden birisi, bir at otomobilini çekmek için ondan yararlanılmasıydı. George Pocock adlı bir öğretmen 1822de bir at otomobilini, uçurtma yardımıyla saatte hızını 20 mile ulaştırarak çekmeyi başarmıştı.
I. Dunya Savaşı esnasında, İngiliz, Fransız, İtalyan ve Rus orduları düşmanların yerlerini oluşturmak ve işaretleşmek için uçurtmalardan yararlanmışlardır.
II. Dunya Cenginde ise, Harry Saul'un Saldırı Uçurtması(Barrage Kite) uçakların hedeflere yakın olabilecek kadar alçaktan uçmalarını önlemiştir. Denizde kaybolan pilotlar bir Gibson Girl-box uçurtması uçurmuşlar ve bu şekilde bölgeleri tespit edilmiştir. Uçaklardan yararlanılan bölgeler arttıkça, uçurtmalar daha az kullanılır olmuş ve daha çok eğlence maksatlı uçurulmaya başlanmışlardır.
Son 50 yılda ise uçurtmalara duyulan ilgi artmıştır. Uçurtma yapımında ripstop naylon, fiberglas ve karbon grafit şeklinde yeni materyaller kullanılmış ve bu da uçurtmaların daha sağlam daha hafifçe daha renkli ve daha dayanıklı olmasını elde etmiştir. Francis Rogallonun -kanatlı uçurtması ve Domina Jalbert'in Parafoil uçurtması şeklinde mühim buluşlar, çağdaş Delta Kanatların ve spor yapmakta kullanılan paraşütlerin gelişimine yararlı olmuşlardır.
1972de Peter Powell iki kumandalı stunter adlı bir oyuncağın tanıtımını yapmış ve insanoğlu uçurtmayı bir tek eğlence için değildir bununla birlikte da bir spor aracı olarak kullanmaya adım atmıştır. Meraklıları manevra yapabilen, daha süratli uçabilen ya da karmaşık numaralar meydana getiren yeni modeller üretmeye başlamışlardır. Daha buyuk ve daha kuvvetli uçurtmalar yapılmış ve 1980'lerde Yeni Zellandalı Peter Lynn bu uçurtmaların çekebileceği, ismine buggy denen üç tekerlekli bir araç yapmıştır. 1990'larda tekerlekler üstünde, su kayağı yaparken ya da buz üstünde kayarken uçurtma uçurmak çok populer hale gelmiştir. 1999da bir grup insan, Şimal Kutbunda kızaklarını çekmek için uçurtma kuvvetinden yararlanmıştır.
Tarihteki İzleri
1893 - The Eddy Diamond and the Hargraves Box uçurtmaları meteorolojik araştırmalarda kullanılmaya başlandı.
1899 - The Wright Kardeşler ilk uçan makina (tayyare ) kuramlarını ispatlamak için uçurtma kullandılar.
1901 - Guglielmo Marconi , Şimal ABD ile Avrupa arasındaki ilk zamanı radyo bağlantısını yapmak için antenini uçurtma ile kaldırdı.
1902 - Fransız ordusu , askeri gözlemler yapmak için uçurtma kullandı.
1906 - San Francisco depreminin verdiği hasarın fotoğrafları uçurtmaya bağlanan bir fotoğraf makinasından çekildi.
1907 - Dr. Alexander Graham Bell ,ilk insan taşıyan uçurtmayı yapmış oldu.
1919 - Bir Alman , uçurtma trenini 31,955 feet (9.74 km ) yüksekliğine çıkardı.
1939-1945 - Uçurtmalar 2. Dünya Cenginde gözlem amaçlı kullanıldı.
1964 - Domina Jalbert bir parafoil tasarladı ve bu tasarım paraşüt yapımında kullanıldı.
1975 - Peter Powell ilk 2 ipli uçurtmayı buluş etti.
1978 - Kuzuhiko Asaba 4,128 sayı uçurtmayı tek bir ip ile havalandırdı (Uçurtma Treni)
ünlü Niagara şelalesinin üstündeki ilk köprünün halatlarının karşıdan karşıya geçirilmesi gene uçurtma marifetiyle olmuştur
Uçurtma Uçururken Nelere Dikkat Etmelisiniz?
- Uçurtmanızı hiç bir zaman elektrik hatlarının yakınında uçurmayınız. Eğer uçurtmanız bir elektrik hattına takılırsa, orada geçin.
- Uçurtmanızı yüksek yapı ve yollardan uzak, düz ve açık alanlarda uçurunuz. Uçurtmanızı bir tek çekince yaratmayacak yerlerde uçurunuz.
- Uçurtmanızı hiç bir zaman fırtınada ve yağmurlu havada uçurmayınız. Islak ip elektrik geçirir. Yıldırım çarpabilir.
- İp olarak hiç bir zaman tel kullanmayınız.
- Hava alanları civarlarında hiç bir zaman uçurtma uçurmayınız.
- Büyük uçurtmalar fazladan dikkat gerektirebilir. Uçururken eldiven giyiniz.
- Denetim edemeyeceğiniz büyüklükte uçurtmaları uçurmayı denemeyin.
- Uçurtma ipini çok süratli şekilde salmayınız. Eliniz kesilebilir.
- Uçurtma yada uçurtma ipine kesici parçalar takmayınız.
Uçurtmanın Yapısı
Bridle: Denge
Keel: Delta ve benzeri tip uçurtmalarda dengeyi sağlamak için kullanılan üçgen şeklinde parça
Bowline: Uçurtmaya geriye doğru eğim vermek için kullanılan ip
Leading Edge: Uçurtmanın rüzgara bakan Ön kısmı
Trailing Edge: Uçurtmanın arka kısmı
Spine: Uçurtmanın dik çıtası
Cross Spar: Spine'a dik olarak gelen çıta
Leading Edge Spar: Uçurtmanın Rüzgara bakan ön kısmıdaki çıta
Spreader: Leading Edge Spar'ları gerilmiş tutmak için kullanıla çıta
Uçurtma Resimleri
Yırtık Uçurtma
Uçurtma iyi mi havalanır?
Uçurtma Yapılışı
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Delta Conye Uçurtma
1. Asagıdaki çizimde gördüğünüz üçgen ve dikdörtgenlerden ikişer sayı naylon.
2. 3 sayı 75 santimetre, 2 sayı 77 santimetre, 1 sayı 94 santimetre uzunluğunda ve yaklasık 1 santimetre genişliğinde tahta çıta.
3. Yapıştırıcı bant.
Denge için ortalama 1 metre uzunluğunda bir ipi fotoğraftaki şeklinde öndeki çıtanın üst ucunun 12 santimetre altından bağlayın. Bu ipin başka ucunu getirip çıtanın alt ucundan 12 santimetre yukarıya bağlayın. Uçuracağınız ipi bu dengede üstten 33-35 santimetre mesafeye bağlayın.
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Malzemeler
1. Asagıdaki çizimde gördüğünüz üçgen ve dikdörtgenlerden ikişer sayı naylon.
2. 3 sayı 75 santimetre, 2 sayı 77 santimetre, 1 sayı 94 santimetre uzunluğunda ve yaklasık 1 santimetre genişliğinde tahta çıta.
3. Yapıştırıcı bant.
Yapılışı
Büyük dikdörtgenleri üçgen şeklindeki kanatlara çizimdeki şeklinde yapıştırıcı bant ile yapıştırın.
75 santimetre boyundaki 3 sayı çıtayı ortaya; 77 santimetre boyundaki 2 sayı çıtayı da yanlara çizimdeki şeklinde yapıştırıcı bant ile yapıştırın.
Minik dikdörtgenleri alta ve üste çizimdeki şeklinde yapıştırın.
Orta çıtayı (94 santimetre olan) çizimdeki şeklinde yan çıtalara A ve B noktalarından iple bağlayın. (Kolay tasımak için A ve B naktalarından çözüp, yeniden bağlayabilirsiniz.)
Denge
Denge için ortalama 1 metre uzunluğunda bir ipi fotoğraftaki şeklinde öndeki çıtanın üst ucunun 12 santimetre altından bağlayın. Bu ipin başka ucunu getirip çıtanın alt ucundan 12 santimetre yukarıya bağlayın. Uçuracağınız ipi bu dengede üstten 33-35 santimetre mesafeye bağlayın.
Uçurtma Yapılışı
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
üç Köşegenli Altıgen Uçurtma
1. 3 sayı 60 santimetre uzunlukta 6-7 mm genişliğinde çıta.
2. 1 sayı istediğiniz renk yağlı kağıt (kitap kaplama jelatinide olabilir).
3. Kafi adette küçük çivi.
4. Pamuklu ip.
5. Uçurmak için kullanacağımız naylon ip.
Çıtalarınızın aynı boy olması gerekiyor eğer değilse aynı boya getirmeye gayret edin. Çıtaların uçlarını bağlarken oturması için küçük çapta yontun. Bir süre sonra uçurtmanın iskelesini oluşturmak için çıtaların tam ortasını bulup işaretleyin. Bu bölgeleri, çıtaları zayıflatmadan yontun. Bunun sebebi çıtalar üst üste geleceği için tam oturmasını sağlamakve kaymasını engellemektir. Eğer yontamıyorsanız çıtaları üst üste getirip tam ortasından çivi çakın. Pamuklu ipliğinizi 1 metre kati ve yere yatırın. Çıtaları uçlarından bağlamak için bu ipi kullanacağız. Çıtaları orta noktaları üstüste gelecek şekilde yere serdiğiniz ipin üstüne koyun, çıtaları kaydırmamaya emek harcayarak ipi küçük çapta da gerilmiş bir biçimde dolamaya başlayın ve tur doladıktan sonrasında çözülmesini önlemek için üstüste iki düğüm atın. Uzun kalan ipleri kesmeyin. Bu ipi bir süre sonra denge yapmak için kullanacağız.
İskeleyi oluşturmak için gene ipinizden 2 metre kadar alın ve çıtalardan birinin ucuna bağlayın. Uçurtmanızın tam bir altıgen görünümünde olması için çok dikkatli olmanız gerekiyor. Çıtanın ucuna bağladığınız ipi 37,5 santimetre (çıtanın ucu ile merkezi arasındaki mesafeyi de ölçü olarak kullanabilirsiniz ya da cetvelinizi) uzatarak komşu çıtanın ucuna dolamaya başlayın ve 3 tur attırdıktan sonrasında bir düğüm atın. Bu işlemi ipi ilk bağladığınız uca kadar devam ettirin. Son düğümü atarken iskele iplerinizin küçük çapta gerilmiş bulunduğunu deneyin. Artan ipi kati. Eğer sizinki tam altıgen olmadı ise de ziyanı yok, uçurtmanızın uçmasına engel olmayacaktır.
Şimdi kağıdınızı yere gösterim ve iskelenizi ortadaki düğüm alta gelecek şekilde kağıdınızın üstüne koyun. Kesmeye başlamadan ilkin yapıştırıcı bantınızla, iskeleyi kaymaması için bir-iki yerden kağıda tutturun. Makasınızla üstte gösterilen şekilde kati ve bu kestiğiniz çıkıntıları katlayarak bant ya da tutkalla yapıştırın. Bu konuyu yaparken kağıdınızın küçük çapta bolca (çok gerilmiş değildir) olmasına dikkat edin yoksa uçurtmanız rüzgarı tutamayabilir .
Evet en zor kısım tamamlandı. Şimdi uçurtmanızı çevirin ve tam ortasında ufak bir delik açın. İskelenin ortasında bıraktığınız ipinizin her iki ucunu da bu delikten dışarı çıkartın. Eğer bu ipiniz (her ikisi de) 50 santimetre den kısa ise ipinizden bir parça daha bağlayarak uzatın.
Şimdi de dengeyi yapalım. Ortalama 90 santimetre uzunluğunda (bizlere lazım olan kısım 75-80 santimetre ama düğümleri atmak için 90 santimetre kesiyoruz) kadar bir ipi alıp çıtalardan herhangi birinin ucuna sıkıca bağlayın. Ortalama 75-80 santimetre uzattıktan sonrasında ipin başka ucunu komşu çıtanın ucuna bağlayın. Ortadan çıkan ipi ortalama 38 santimetre kadar uzatıp bu ipin tam ortasına bağlayın. Denge tamamdır.
Kuyruk bağlamak için gene 90 santimetre kadar ipi yeniden aynı şekilde bağlayın. Bu dengeye de yapacağınız kuyruğu bağlayacaksınız.
Kuyruk uzunluğu ortalama olarak çıta boyunuzun 5-6 katı civarındadır. Ama çok şiddetli rüzgarlarda bu uzunlukta bir kuyruk kısa gelebilir ve uçurtmanızın takla atmasına niçin olabilir. Kaplama kağıdınızın arta kalan kısmından eni 1 santimetre civarı uzunluğu 50 santimetre civarı şeritler kati ve bu tarz şeyleri 2 santimetre arayla kuyruk ipine bağlayın. Kuyruğunuz kafi uzunluğa gelene kadar ilerleyin. Kaplama kağıdınız muhtemelen yetmeyecektir. Kuyruk için herhangi bir ambalaj kağıdını ya da naylon poşet da kullanabilirsiniz. Bittiğinde kuyruk ipinin bir ucunu , kuyruk dengesinin tam ortasına bağlayın.
Uçurtmanızı uçurmak için kullanacağınız naylon ipinizi ortadan çıkan ve üst dengeye bağladığınız pamuklu ipin ucuna sıkıca bağlayın.
Uçurtmanız hazır.
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
üç Köşegenli Altıgen Uçurtma
Malzemeler
1. 3 sayı 60 santimetre uzunlukta 6-7 mm genişliğinde çıta.
2. 1 sayı istediğiniz renk yağlı kağıt (kitap kaplama jelatinide olabilir).
3. Kafi adette küçük çivi.
4. Pamuklu ip.
5. Uçurmak için kullanacağımız naylon ip.
Yapılışı
Çıtalarınızın aynı boy olması gerekiyor eğer değilse aynı boya getirmeye gayret edin. Çıtaların uçlarını bağlarken oturması için küçük çapta yontun. Bir süre sonra uçurtmanın iskelesini oluşturmak için çıtaların tam ortasını bulup işaretleyin. Bu bölgeleri, çıtaları zayıflatmadan yontun. Bunun sebebi çıtalar üst üste geleceği için tam oturmasını sağlamakve kaymasını engellemektir. Eğer yontamıyorsanız çıtaları üst üste getirip tam ortasından çivi çakın. Pamuklu ipliğinizi 1 metre kati ve yere yatırın. Çıtaları uçlarından bağlamak için bu ipi kullanacağız. Çıtaları orta noktaları üstüste gelecek şekilde yere serdiğiniz ipin üstüne koyun, çıtaları kaydırmamaya emek harcayarak ipi küçük çapta da gerilmiş bir biçimde dolamaya başlayın ve tur doladıktan sonrasında çözülmesini önlemek için üstüste iki düğüm atın. Uzun kalan ipleri kesmeyin. Bu ipi bir süre sonra denge yapmak için kullanacağız.
İskeleyi oluşturmak için gene ipinizden 2 metre kadar alın ve çıtalardan birinin ucuna bağlayın. Uçurtmanızın tam bir altıgen görünümünde olması için çok dikkatli olmanız gerekiyor. Çıtanın ucuna bağladığınız ipi 37,5 santimetre (çıtanın ucu ile merkezi arasındaki mesafeyi de ölçü olarak kullanabilirsiniz ya da cetvelinizi) uzatarak komşu çıtanın ucuna dolamaya başlayın ve 3 tur attırdıktan sonrasında bir düğüm atın. Bu işlemi ipi ilk bağladığınız uca kadar devam ettirin. Son düğümü atarken iskele iplerinizin küçük çapta gerilmiş bulunduğunu deneyin. Artan ipi kati. Eğer sizinki tam altıgen olmadı ise de ziyanı yok, uçurtmanızın uçmasına engel olmayacaktır.
Şimdi kağıdınızı yere gösterim ve iskelenizi ortadaki düğüm alta gelecek şekilde kağıdınızın üstüne koyun. Kesmeye başlamadan ilkin yapıştırıcı bantınızla, iskeleyi kaymaması için bir-iki yerden kağıda tutturun. Makasınızla üstte gösterilen şekilde kati ve bu kestiğiniz çıkıntıları katlayarak bant ya da tutkalla yapıştırın. Bu konuyu yaparken kağıdınızın küçük çapta bolca (çok gerilmiş değildir) olmasına dikkat edin yoksa uçurtmanız rüzgarı tutamayabilir .
Evet en zor kısım tamamlandı. Şimdi uçurtmanızı çevirin ve tam ortasında ufak bir delik açın. İskelenin ortasında bıraktığınız ipinizin her iki ucunu da bu delikten dışarı çıkartın. Eğer bu ipiniz (her ikisi de) 50 santimetre den kısa ise ipinizden bir parça daha bağlayarak uzatın.
Şimdi de dengeyi yapalım. Ortalama 90 santimetre uzunluğunda (bizlere lazım olan kısım 75-80 santimetre ama düğümleri atmak için 90 santimetre kesiyoruz) kadar bir ipi alıp çıtalardan herhangi birinin ucuna sıkıca bağlayın. Ortalama 75-80 santimetre uzattıktan sonrasında ipin başka ucunu komşu çıtanın ucuna bağlayın. Ortadan çıkan ipi ortalama 38 santimetre kadar uzatıp bu ipin tam ortasına bağlayın. Denge tamamdır.
Kuyruk bağlamak için gene 90 santimetre kadar ipi yeniden aynı şekilde bağlayın. Bu dengeye de yapacağınız kuyruğu bağlayacaksınız.
Kuyruk
Kuyruk uzunluğu ortalama olarak çıta boyunuzun 5-6 katı civarındadır. Ama çok şiddetli rüzgarlarda bu uzunlukta bir kuyruk kısa gelebilir ve uçurtmanızın takla atmasına niçin olabilir. Kaplama kağıdınızın arta kalan kısmından eni 1 santimetre civarı uzunluğu 50 santimetre civarı şeritler kati ve bu tarz şeyleri 2 santimetre arayla kuyruk ipine bağlayın. Kuyruğunuz kafi uzunluğa gelene kadar ilerleyin. Kaplama kağıdınız muhtemelen yetmeyecektir. Kuyruk için herhangi bir ambalaj kağıdını ya da naylon poşet da kullanabilirsiniz. Bittiğinde kuyruk ipinin bir ucunu , kuyruk dengesinin tam ortasına bağlayın.
Uçurtmanızı uçurmak için kullanacağınız naylon ipinizi ortadan çıkan ve üst dengeye bağladığınız pamuklu ipin ucuna sıkıca bağlayın.
Uçurtmanız hazır.
Uçurtma Yapılışı
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Rokaku Tipi Uçurtma
Kuyruksuz uçabilen altıgen bir uçurtmadır.
1. 56 santimetre uzunluğunda tercihen 3x 10 mm (ya da 3x 8 mm) genişliğinde 2 sayı tahta çıta. Çıtaların illa bu kalınlıkta olması gerekmiyor. Çok az daha kalınca ya da ince olabilir. Çıtaların esneyebilir olması mühim.
2. 67,4 santimetre uzunluğunda 5 x 5 mm genişliğinde 1 sayı çıta.
3. İskeleti oluşturmak için pamuklu ambalaj ipi. İpin gerildiğinde uzamaması gerekiyor. Bundan dolayı naylon türevi ip kullanmamaya dikkat edin.
4. Kaplamak için naylon ya da ince dayanıklı kağıt (defter kaplama naylonlarý olabilir).
5. Yapıştırıcı bant.
Ilkin tüm çıtaların uçlarını iple rahat bağlayabilmek için hafifçe yontalım. Uçurtmaların 56 santimetre'lik olan çıtaların 4 eşit bölüme ayıracak şekilde 5 yerden 2 mm'lik oyuklar yapılacak. Yonttuktan sonrasında uzun olan (67,4 santimetre) çıtamızı uçurtmamızın omurgası yapacağız. Bu çıtanın uçlarından 12,7 santimetre altana çıtaları tam ortasından yerleştireceğiz ve buralardan sıkıca bağlayacağız. Bağladıktan sonrasında çıtaların uçlarını daha sonraki köşeyle bağlıyacağız. Bağladıktan sonrasında uçlarını defter kaplar şeklinde kaplıyacağız.
Yatay olan çıtalarımızın daha evvel 5 eşit bölüme bölerek oluşturmuştuk bu kısımları 1,5 metre kadar aynı çıtanın ipiyle birleştireceğiz. Bir süre sonra bu ikisini 50 metrelik bir iple birleştireceğiz.
Uçurtmamız bundan böyle uçurulmaya hazır.
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Rokaku Tipi Uçurtma
Kuyruksuz uçabilen altıgen bir uçurtmadır.
Malzemeler
1. 56 santimetre uzunluğunda tercihen 3x 10 mm (ya da 3x 8 mm) genişliğinde 2 sayı tahta çıta. Çıtaların illa bu kalınlıkta olması gerekmiyor. Çok az daha kalınca ya da ince olabilir. Çıtaların esneyebilir olması mühim.
2. 67,4 santimetre uzunluğunda 5 x 5 mm genişliğinde 1 sayı çıta.
3. İskeleti oluşturmak için pamuklu ambalaj ipi. İpin gerildiğinde uzamaması gerekiyor. Bundan dolayı naylon türevi ip kullanmamaya dikkat edin.
4. Kaplamak için naylon ya da ince dayanıklı kağıt (defter kaplama naylonlarý olabilir).
5. Yapıştırıcı bant.
Yapılışı
Ilkin tüm çıtaların uçlarını iple rahat bağlayabilmek için hafifçe yontalım. Uçurtmaların 56 santimetre'lik olan çıtaların 4 eşit bölüme ayıracak şekilde 5 yerden 2 mm'lik oyuklar yapılacak. Yonttuktan sonrasında uzun olan (67,4 santimetre) çıtamızı uçurtmamızın omurgası yapacağız. Bu çıtanın uçlarından 12,7 santimetre altana çıtaları tam ortasından yerleştireceğiz ve buralardan sıkıca bağlayacağız. Bağladıktan sonrasında çıtaların uçlarını daha sonraki köşeyle bağlıyacağız. Bağladıktan sonrasında uçlarını defter kaplar şeklinde kaplıyacağız.
Yatay olan çıtalarımızın daha evvel 5 eşit bölüme bölerek oluşturmuştuk bu kısımları 1,5 metre kadar aynı çıtanın ipiyle birleştireceğiz. Bir süre sonra bu ikisini 50 metrelik bir iple birleştireceğiz.
Uçurtmamız bundan böyle uçurulmaya hazır.
Uçurtma Yapılışı
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Uçurtma Kuyruğu Yapma
Kuyruk uzunluğu ortalama olarak çıta boyunuzun 5-6 katı civarında olmalıdır. Ama çok şiddetli rüzgarlarda bu uzunlukta bir kuyruk kısa gelebilir ve uçurtmanızın takla atmasına niçin olabilir. Kaplama kağıdınızın arta kalan kısmından eni 1 santimetre civarı, uzunluğu 50 santimetre civarı şeritler kati ve bu tarz şeyleri 2 santimetre arayla kuyruk ipine bağlayın. Kuyruğunuz kafi uzunluğa gelene kadar ilerleyin. Kaplama kağıdınız muhtemelen yetmeyecektir. Kuyruk için herhangi bir ambalaj kağıdını ya da naylon poşet da kullanabilirsiniz. Bittiğinde kuyruk ipinin bir ucunu, kuyruk dengesinin tam ortasına bağlayın.
Uçurtmanızı uçurmak için kullanacağınız naylon ipinizi ortadan çıkan ve üst dengeye bağladığınız pamuklu ipin ucuna sıkıca bağlayın.
Vikikitap, açık- kitap derlemeleri
Uçurtma Kuyruğu Yapma
Kuyruk uzunluğu ortalama olarak çıta boyunuzun 5-6 katı civarında olmalıdır. Ama çok şiddetli rüzgarlarda bu uzunlukta bir kuyruk kısa gelebilir ve uçurtmanızın takla atmasına niçin olabilir. Kaplama kağıdınızın arta kalan kısmından eni 1 santimetre civarı, uzunluğu 50 santimetre civarı şeritler kati ve bu tarz şeyleri 2 santimetre arayla kuyruk ipine bağlayın. Kuyruğunuz kafi uzunluğa gelene kadar ilerleyin. Kaplama kağıdınız muhtemelen yetmeyecektir. Kuyruk için herhangi bir ambalaj kağıdını ya da naylon poşet da kullanabilirsiniz. Bittiğinde kuyruk ipinin bir ucunu, kuyruk dengesinin tam ortasına bağlayın.
Uçurtmanızı uçurmak için kullanacağınız naylon ipinizi ortadan çıkan ve üst dengeye bağladığınız pamuklu ipin ucuna sıkıca bağlayın.
UÇURTMA
Kâğıttan ya da üstüne kâğıt ya da bez geçirilerek ince çıtalardan meydana getirilen ve rüzgâr yardımıyla uçurulan oyuncak.
Çıtalı uçurtma kasnak ismi verilen beden ile kuyruktan oluşur. Değişik şekilleri vardır. İple yerden yönetilir. Kuyruk havada dengeyi sağlar. İlk ilkin Asya'da kullanıldığı bilinmektedir. Benjamin Franklin, atmosferdeki elektriği ölçmek için uçurtmayı bilimsel sebeple kullanan ilk bilgindir. İlk uçma denemeleri de uçurtmayla yapılmıştır. I. Dünya Savaşı'nda düşman mevzilerini gözetlemede uçurtmadan yararlanılmıştır.
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Kâğıttan ya da üstüne kâğıt ya da bez geçirilerek ince çıtalardan meydana getirilen ve rüzgâr yardımıyla uçurulan oyuncak.
Çıtalı uçurtma kasnak ismi verilen beden ile kuyruktan oluşur. Değişik şekilleri vardır. İple yerden yönetilir. Kuyruk havada dengeyi sağlar. İlk ilkin Asya'da kullanıldığı bilinmektedir. Benjamin Franklin, atmosferdeki elektriği ölçmek için uçurtmayı bilimsel sebeple kullanan ilk bilgindir. İlk uçma denemeleri de uçurtmayla yapılmıştır. I. Dünya Savaşı'nda düşman mevzilerini gözetlemede uçurtmadan yararlanılmıştır.
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Uçurtmanın, her ülkenin kendi dilinde bir ismi olmasına karşın ( Uçurtma, Drachen, Vlager, Kite şeklinde ) genel anlamda malum ismi kite'dir bu da İngilizcede ismi kite olan zarif bir yırtıcı kuştan ( Çaylak ) gelmektedir.
Bir ipe bağlı olarak uçurulan oyuncak, üstü kâğıt, naylon ya da ipekle kaplı tahta bir iskeletle bunun ucunda dengeyi elde eden bir kâğıt kuyruktan oluşur. Ama denge düzeneği uygun düzenlenmişse kuyruksuzda uçabilir.
Eşkenar üçgen, altıgen, dörtgen şeklinde geometrik şekillerde ya da balık, kuş, yılan, ejderha, kelebek lamba ya da bölgesel şekillerde yapılabilir.
Uçurtma, rüzgârda havalanır yönünü rüzgâr ve uçurtmanın ipini elinde bulunduran ayarlar, yapacağı hız, varacağı yükseklik, havada çizeceği şekiller, düşmesi, kalkması onu yönetim edenin kabiliyetine ve uçurtmanın yapılış şekline bağlıdır.
Uçurtma Resimleri
Yırtık Uçurtma
Uçurtma iyi mi havalanır?
YORUMLAR