YüRüK sıf. Çabuk yol alan, çabuk yürüyen, hızlı giden. YüRüK Müz. 1. Bir eserin icrasında usulünün hızlılığını anlatmak için kullan...
YüRüK sıf. Çabuk yol alan, çabuk yürüyen, hızlı giden.
YüRüK Müz.
1. Bir eserin icrasında usulünün hızlılığını anlatmak için kullanılan terim.
2. Yürük aksak, 9/8'lik aksak usûlünün daha hareketli icra edilen şekli. (Bk. ansikl. böl.) || Yürük semai, türk müziğinde bir küçük usul. (Bk. ansikl. böl.); klasik türk müziğinde bir form. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. MüZ. Yürük aksak usulünün 9/16 yazılması gerekirse de bu birimle hiç yazılmamıştır. Yürük aksak usulüne İsmail Hakkı Bey tarafından Çifte sofyan adı verilmiştir.
* Yürük semai, altı zamanlı ve beş vuruş- ludur. Türk müziğinin hemen hemen her türünde ve formunda yer alır. Mevlevi ayinlerinin üçüncü selamlarının ikinci yarısı ile ilahilerin bestelenmesinde kullanılmıştır. 6/4'lük ve 6/8'lik mertebeleri vardır.
* Yürük semai formundaki eserler klasik fasıllarda sazsemailerinden önce okunan son sözlü eserlerdir ve yürük semai usulüyle bestelenmişlerdir.
YüRüK Müz.
1. Bir eserin icrasında usulünün hızlılığını anlatmak için kullanılan terim.
2. Yürük aksak, 9/8'lik aksak usûlünün daha hareketli icra edilen şekli. (Bk. ansikl. böl.) || Yürük semai, türk müziğinde bir küçük usul. (Bk. ansikl. böl.); klasik türk müziğinde bir form. (Bk. ansikl. böl.)
*ANSİKL. MüZ. Yürük aksak usulünün 9/16 yazılması gerekirse de bu birimle hiç yazılmamıştır. Yürük aksak usulüne İsmail Hakkı Bey tarafından Çifte sofyan adı verilmiştir.
* Yürük semai, altı zamanlı ve beş vuruş- ludur. Türk müziğinin hemen hemen her türünde ve formunda yer alır. Mevlevi ayinlerinin üçüncü selamlarının ikinci yarısı ile ilahilerin bestelenmesinde kullanılmıştır. 6/4'lük ve 6/8'lik mertebeleri vardır.
* Yürük semai formundaki eserler klasik fasıllarda sazsemailerinden önce okunan son sözlü eserlerdir ve yürük semai usulüyle bestelenmişlerdir.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR