poster isim Fransızca affiche Bir şeyi duyurmak ya da tanıtmak için hazırlanan, kalabalığın görebileceği yere aşılmış, çoğu zaman ...
isim Fransızca affiche
"Afişler tüm tiyatrolarda üç beş günde bir değişirdi."- T. Buğra.
Atasözü, deyim ve birleşik fiiller:poster asmak,afişte kalmak,poster yutmak
Poster iyi mi yapılır?
Poster çeşitleri nedir?
Poster
Poster Nedir?
Herhangi bir haberi; her insana duyurmak, reklam ve propaganda yapmak için duvar ya da bu iş için hazırlanmış bölgelere yapıştırılan el yazması ya da basılı kağıt. Kelime Fransızca affiche'den dilimize geçmiştir. Baskı ve fotoğraf sanatlarının bulunmadığı, ya da hemen hemen yayılmadığı, hele halkın çoğunun okuma-yazma bilmediği devirlerde ve yerlerde tellallarla meydana getirilen ilanların yerini, son zamanlarda poster almıştır
Avrupa'da genel olarak on yedinci yüzyıla doğru daha çok tiyatro ve fuarların duyurulması maksadıyla görülmüştür.

Poster çoğu zaman bir yazı ve bir resimden meydana gelir. Resmi makamlar tarafınca meydana getirilen ve bir haberin duyurulması gayesini güden afişlerde fotoğraf bulunmaz. Reklam niteliğini taşıyan afişlerde ise çoğu zaman resme büyük ehemmiyet verilir ve yazı, resmin tamamlayıcısı olarak kullanılır.
Sanatçının zevkine bakılırsa afişlerin de türlü şekiller gösterebileceği doğal ise de, genel olarak afişler için bazı temel şartlar belirlenebilir. Afişte renk parçaları büyük, ayrıntılar azca, kompozisyon kapalı ve dağınık olmalıdır. Yazı da fotoğraf kadar önemlidir. Kimi zaman fena bir yazı tüm bir afişin tesirini yok edebilir. Yazının tertipli ve fotoğraf ile uyumlu bir halde kaynaşmış olması lüzumlu olduğu benzer biçimde, çok azca ve çarpıcı olması da şarttır. Satırlarla dolu olan resimler, sanat bakımından başarı göstermiş poster sayılmaz, bu sebeple poster kısa ve kati bir ifade tarzıdır.
Radyonun yaygınlaşmasına kadar, poster çok mühim bir gösterim aracı olarak kullanılmıştır. Bugün afişin siyasal önemi gittikçe azalmaktadır. Bununla beraber 1966 Çin Kültür Devrimi, afişin muhteşem durumlarda gene politik gayelerle sahneye çıkabileceğini göstermiştir. Günümüzde poster çoğu zaman şu iki amaç için kullanılmaktadır :
1) Tiyatro ve beyazperde gösterilerinin program ve saatlerini belirtmek. Bu durumda poster, halkın söz mevzusu bilgiyi kolayca görebileceği bölgelere (tiyatroların, sinemaların, resmi dairelerin girişlerine, kalabalık caddelere vb.) asılır.
2) Reklam yapmak.
Bu durumda poster o mevzuyla ilgili olan her insana ulaşmak gayesi güttüğünden, daha bolca sayıda asılmak, daha çarpıcı, daha canlı olmak gerekir. TV, basın ve radyo benzer biçimde diğeri reklam yolları ile beraber kullanıldığından afişli reklam günümüzde oldukça yaygın bir reklam vasıtası haline gelmiştir. Afişlerde resme yer verilmesi on dokuzuncu yüzyılda litografi tekniğinin gelişmesiyle adım atar.
1866 yılından itibaren rengin kullanılabilmesi, hemen sonra fotoğrafın ve ofset baskı imkanlarının ortaya çıkışı, afişin bugünkü teknik seviyesine erişmesini elde etmiştir. Poster de dekoratif san'atlar benzer biçimde çeşitli kurallara uymak zorundadır. Örneğin; afişte halk tarafınca yadırganmayacak bir dil kullanılması, negatif tepkiler doğurabilecek şeylerden kaçınılması, mevzunun açık seçik bir kompozisyonla belirtilmesi şarttır. Mevzu, renk oyunları, renk çelişmeleri, gölge ve ışık oyunlarıyla seyirciye çarpıcı bir halde sunulur.
Türkiye'de poster sanatı bilhassa İkinci Dünya Savaşından bu yana hatırı sayılır bir gelişme göstermiştir.
Herhangi bir haberi; her insana duyurmak, reklam ve propaganda yapmak için duvar ya da bu iş için hazırlanmış bölgelere yapıştırılan el yazması ya da basılı kağıt. Kelime Fransızca affiche'den dilimize geçmiştir. Baskı ve fotoğraf sanatlarının bulunmadığı, ya da hemen hemen yayılmadığı, hele halkın çoğunun okuma-yazma bilmediği devirlerde ve yerlerde tellallarla meydana getirilen ilanların yerini, son zamanlarda poster almıştır
Avrupa'da genel olarak on yedinci yüzyıla doğru daha çok tiyatro ve fuarların duyurulması maksadıyla görülmüştür.
Poster çoğu zaman bir yazı ve bir resimden meydana gelir. Resmi makamlar tarafınca meydana getirilen ve bir haberin duyurulması gayesini güden afişlerde fotoğraf bulunmaz. Reklam niteliğini taşıyan afişlerde ise çoğu zaman resme büyük ehemmiyet verilir ve yazı, resmin tamamlayıcısı olarak kullanılır.
Sanatçının zevkine bakılırsa afişlerin de türlü şekiller gösterebileceği doğal ise de, genel olarak afişler için bazı temel şartlar belirlenebilir. Afişte renk parçaları büyük, ayrıntılar azca, kompozisyon kapalı ve dağınık olmalıdır. Yazı da fotoğraf kadar önemlidir. Kimi zaman fena bir yazı tüm bir afişin tesirini yok edebilir. Yazının tertipli ve fotoğraf ile uyumlu bir halde kaynaşmış olması lüzumlu olduğu benzer biçimde, çok azca ve çarpıcı olması da şarttır. Satırlarla dolu olan resimler, sanat bakımından başarı göstermiş poster sayılmaz, bu sebeple poster kısa ve kati bir ifade tarzıdır.
Radyonun yaygınlaşmasına kadar, poster çok mühim bir gösterim aracı olarak kullanılmıştır. Bugün afişin siyasal önemi gittikçe azalmaktadır. Bununla beraber 1966 Çin Kültür Devrimi, afişin muhteşem durumlarda gene politik gayelerle sahneye çıkabileceğini göstermiştir. Günümüzde poster çoğu zaman şu iki amaç için kullanılmaktadır :
1) Tiyatro ve beyazperde gösterilerinin program ve saatlerini belirtmek. Bu durumda poster, halkın söz mevzusu bilgiyi kolayca görebileceği bölgelere (tiyatroların, sinemaların, resmi dairelerin girişlerine, kalabalık caddelere vb.) asılır.
2) Reklam yapmak.
Bu durumda poster o mevzuyla ilgili olan her insana ulaşmak gayesi güttüğünden, daha bolca sayıda asılmak, daha çarpıcı, daha canlı olmak gerekir. TV, basın ve radyo benzer biçimde diğeri reklam yolları ile beraber kullanıldığından afişli reklam günümüzde oldukça yaygın bir reklam vasıtası haline gelmiştir. Afişlerde resme yer verilmesi on dokuzuncu yüzyılda litografi tekniğinin gelişmesiyle adım atar.
1866 yılından itibaren rengin kullanılabilmesi, hemen sonra fotoğrafın ve ofset baskı imkanlarının ortaya çıkışı, afişin bugünkü teknik seviyesine erişmesini elde etmiştir. Poster de dekoratif san'atlar benzer biçimde çeşitli kurallara uymak zorundadır. Örneğin; afişte halk tarafınca yadırganmayacak bir dil kullanılması, negatif tepkiler doğurabilecek şeylerden kaçınılması, mevzunun açık seçik bir kompozisyonla belirtilmesi şarttır. Mevzu, renk oyunları, renk çelişmeleri, gölge ve ışık oyunlarıyla seyirciye çarpıcı bir halde sunulur.
Türkiye'de poster sanatı bilhassa İkinci Dünya Savaşından bu yana hatırı sayılır bir gelişme göstermiştir.
Büyük L.
1) Reklam ya da propaganda yapmak, bir duyuruyu iletmek amacıyla halka açık bölgelere asılan, çoğu zaman resimli, basılı kâğıt duvar ilanı
Örnek:
Afişlerle kaplı bir duvar. Poster yapıştırmak yasaktır. Göze çarpan bir poster.
2) Bir filmin, bir oyunun, bir serginin vb. duyurulması için hazırlanan ve üstünde gösterinin başlığı, oyuncuların adları, serginin mevzusu, katılanların sıralaması vb. bulunan duyuru.
3) Poster vurmak, duvarlara poster yapıştıranların, yaptıkları eylemi anlatmak için kullandıkları deyim. || Afişte kalmak, bir oyun, film vb. sözkonusuysa vizyonu başarıyla sürmek
Örnek:
Oyun üç yıl afişte kaldı. || Afişten inmek. bir oyun, film vb. sözkonusuysa, gösterimine son verilmek: iyi bir film olmasına rağmen kısa sürede afişten indi.
Poster
Bir şeyi duyurmak, tanıtmak ya da propagandasını yapmak amacıyla her insanın görebileceği bölgelere yapıştırılan, bir çok resimli ilân.
Eski Yunan ve Roma'da olmasıyla birlikte Doğu vatanlarında de duvarlara resmî yazılar, hatta resimli duyurular asma alışkanlığı vardı. Fakat kâğıt üstüne basılı afişlerin kökeni, 15. yüzyıla dayanır. Malum en eski poster, el yazmasıdır, Meryem Ana resmiyle süslüdür ve Fransa'da kilise kapılarında yardım toplama izniyle ilgilidir (1454).
DEVAMI
Bir şeyi duyurmak, tanıtmak ya da propagandasını yapmak amacıyla her insanın görebileceği bölgelere yapıştırılan, bir çok resimli ilân.
Eski Yunan ve Roma'da olmasıyla birlikte Doğu vatanlarında de duvarlara resmî yazılar, hatta resimli duyurular asma alışkanlığı vardı. Fakat kâğıt üstüne basılı afişlerin kökeni, 15. yüzyıla dayanır. Malum en eski poster, el yazmasıdır, Meryem Ana resmiyle süslüdür ve Fransa'da kilise kapılarında yardım toplama izniyle ilgilidir (1454).
DEVAMI
poster ingilizcesi
- poster, bill, placard, banner
Poster iyi mi yapılır?
Poster çeşitleri nedir?
Poster
YORUMLAR