Fizikte ölçme hataları nedir? Fiziki alanda hangi kriterler ölçüm hatası nedenidir? Fizikte ölçme ve ölçüm hataları niçin lanır? a) ...
Fizikte ölçme hataları nedir?
Fiziki alanda hangi kriterler ölçüm hatası nedenidir?
Fizikte ölçme ve ölçüm hataları niçin lanır?
Fiziki alanda hangi kriterler ölçüm hatası nedenidir?
Fizikte ölçme ve ölçüm hataları niçin lanır?
- a)Gözlemciden mi?
- b)Doğadan mı?
Sistemli, belirli kurallara uyan Hatalar: Bir seri ölçümler sonucunda aynı değerler için durağan şartlar altında meydana getirilen ölçümlerde çıkan hatalara denir.
Tesadüfi Hatalar: Kir, havadaki rutubet, ısı farları ve titreşim benzer biçimde dış lı şartlarla; görme,okuma hataları benzer biçimde insanoğlunun o anki durumuna bağlı olan şu demek oluyor ki insan faktörünü içeren hatalardan lanabilecek hatalardır
Ölçme Hatası Kaynakları
2)Ölçme yönteminden gelen hatalar.
3)Ölçme aracından gelen hatalar.
4)Ortamdan lanan hatalar.
Sebep: İç başlık ve sual düzeni!!
'Windows Live Messenger Yüklenmiyor' hatası niçin lanır?
Dudak morarması niçin lanır?
Fizikte kullanılan ölçme araçları nedir?
Fizikte ölçme hataları niçin lanır?
Sebep: Sual düzeni!
Deneyler esnasında meydana getirilen ölçümlerde hataları iki grupta ayırabiliriz.
I. Sistemli, belirli kurallara uyan hatalar: Kullanılan ölçü aletlerinden kullanıcıdan ve bir takım dış etkenlerden ileri gelen hatalardır. Ölçüm yaparken kullanılan ölçü aletinin hatalı ölçüm yapması sonucu ölçme devamlı hata verir. Ölçüm aletinin ayarlarının düzeltilmesiyle hata giderilebilir. Ölçüm aletini kullanan şahıs de bilincinde olmadan hata yapabilir. Farkına varıldığında başka bir şahıs tarafınca ölçünün alınması sistemli, belirli kurallara uyan hatayı düzeltir. Rüzgâr ısı rutubet benzer biçimde dış etkenlere de dikkat edildiğinde sistemli, belirli kurallara uyan hatalar azaltılabilir.
II. Rasgele hatalar: Ölçü anından öncesinden sezilemeyen ve ölçü neticelerini geçici bir süre etkileyen olaylardan ileri gelen hatalardır
Aritmetik averaj =
ölçüm sayısı ölçüm kıymeti
1 x1
2 X2
3 X3
n Xn
Arittmetik averaj(Xo)= X1+X2+X3...+Xn /n
averaj sapma=
X d d2
X1 (Xo-X1) (Xo-X1)2 Not:d2 sütunundaki 2 ler kare ifadesi.
X2 (Xo-X2) (Xo-X2)2
X3 (Xo-X3) (Xo-X3)2
Xn (Xo-Xn) (Xo-Xn)2
Qx= kare kök içinde toplam d kare bölü n.(n-1) formulü ile bulunmaktadır.
Gerçek değerde X=Xo+-Qx ile bulunmaktadır.
I. Sistemli, belirli kurallara uyan hatalar: Kullanılan ölçü aletlerinden kullanıcıdan ve bir takım dış etkenlerden ileri gelen hatalardır. Ölçüm yaparken kullanılan ölçü aletinin hatalı ölçüm yapması sonucu ölçme devamlı hata verir. Ölçüm aletinin ayarlarının düzeltilmesiyle hata giderilebilir. Ölçüm aletini kullanan şahıs de bilincinde olmadan hata yapabilir. Farkına varıldığında başka bir şahıs tarafınca ölçünün alınması sistemli, belirli kurallara uyan hatayı düzeltir. Rüzgâr ısı rutubet benzer biçimde dış etkenlere de dikkat edildiğinde sistemli, belirli kurallara uyan hatalar azaltılabilir.
II. Rasgele hatalar: Ölçü anından öncesinden sezilemeyen ve ölçü neticelerini geçici bir süre etkileyen olaylardan ileri gelen hatalardır
Aritmetik averaj =
ölçüm sayısı ölçüm kıymeti
1 x1
2 X2
3 X3
n Xn
Arittmetik averaj(Xo)= X1+X2+X3...+Xn /n
averaj sapma=
X d d2
X1 (Xo-X1) (Xo-X1)2 Not:d2 sütunundaki 2 ler kare ifadesi.
X2 (Xo-X2) (Xo-X2)2
X3 (Xo-X3) (Xo-X3)2
Xn (Xo-Xn) (Xo-Xn)2
Qx= kare kök içinde toplam d kare bölü n.(n-1) formulü ile bulunmaktadır.
Gerçek değerde X=Xo+-Qx ile bulunmaktadır.
Sebep: Alıntı sual kaldırıldı!
Yazılanlara ek olarak istatistiksel hatalar var.Fizikte ölçüm duyarlılığının tabii olarak sınırı olan oluşundan ,ölçülen nesne ya da ölçüm sistemindeki kararsızlıklardan lanan ,önlemi olmayan, çoğu zaman minik ve çift yönlü hatalardır.
II. 1. Hata: Miktarı, sebebi ve yönü (Pozitif, negatif) belirgin olmayan ama her ölçmede bir miktar bulunan gerçek ölçümden olan sapmalardır. Hata ile hatası karıştırmamak gerekir.
II. 2. Yanlış: Dikkatsizlik, eksiklik sebebiyle meydana getirilen ve bir başkası tarafınca bulunup dü-zeltilebilen niteliktir.
Yanlışın membaı yetersiz bilgi ve dikkatsizliktir. Oysa hata, membaı, yönü ve derecesi belirgin olmayan bir etkendir. Hatasız ölçme yapmak çok zor olsa gerek. Gözle görülüp, elle tutulan özelliklerin ölçümünde dahi bir miktar hata bulunmaktadır. Metreyle bir masanın uzunluğu, teraziyle bir maddenin ağırlığı ölçülürken dahi elde edilmiş ölçümlere bir miktar hata karışmaktadır. Yalnız, bunlara baka-rak hatasız ölçüm yapma çabalarından vazgeçilmemelidir.
Hatanın gelebileceği lar şunlardır;
1- Ölçenden (ölçen kişiden lanan hatalar):
Ölçen kişinin fizyolojik yetersizliği, yaşı, tahsil şartları benzer biçimde şahsi özellikleri hataya sebep olabilir. Ölçme yapmış olduğu esnadaki fizyolojik ve ruhsal şartları, bitkinlik, uykusuzluk, gerginlik benzer biçimde durumlar hataya sebep olabilir.
2- Ölçülenden (ölçülen özellikten gelen hatalar):
Şartların ölçülen özelliğe tesiri de hataya sebep olabilir. Bununla birlikte ölçülen özellik hakkında ye-terli bilgi sahibi değilsek gene hatalar ortaya çıkar. Mesela, elektrik telleri kışın gerginleşir yazın ise kendini salıverir. Eğer bu özelliği bilmiyor isek doğru ölçüm yapmamız mümkün olmaz.
3- Ölçü aracından lanan hatalar:
Ölçü aracının ayarsız, bozuk olması vb. hatalardır. Eğitimde ölçme aracının basımından doğacak hatalarda söz konusu hatalardandır.
Hatanın ekranda görülen pencereden hangisinden geldiğini bilebilirsek olurya hatayı giderebiliriz. Ama, büyük bölümü süre bu konuyu bilemeyeceğimiz benzer biçimde pozitif yönlü mü? Negatif yönlü mü? Bulunduğunu da bilemeyiz. O süre yapılabilecek en iyi şey hatayı küçültmeye çalışmaktır. Hatayı küçültmenin en iyi yolu da birimi minik ölçü aracı kullanmaktır.
II. 3. üç tür hata vardır;
II. 3. a)Durağan hatalar: Her bir ölçme için miktarı değişmeyen hatalara durağan hatalar denir. Bir bakkal terazisinin her tarttığı nesneyi 50 gram noksan göstermesi, bir öğretmenin her okumuş olduğu sı-nav kâğıdına 5 puan fazla vermesi bir durağan hatadır. Söz konusu hatalar ortalamayı yüksek ya da az izah edebilir ama, dağılım ölçülerini değiştirici bir tesiri yoktur.
II. 3. b)Sistematik hatalar: Puanlayıcı yanlışlıklarını yansıtan tüm hatalar sistematik hata türü-dür. Bir öğretmen kızlara ait imtihan kâğıtlarına 5 puan fazla veriyor erkeklere vermiyorsa, yazısı güzel olanlara 10 puan fazla verip diğerlerine vermiyorsa, söz konusu hatalar sistematiktir. Söz konusu hatalar tüm ölçümler için durağan değildir.
II. 3. c)Rastgele (tesadüfi) hatalar: Şansla ortaya çıkan ve ne yönde tesir etmiş olduğu belirgin olma-yan hatalardır. Büyük bölümü kez bilinmeyen nedenlere bağlıdır. Aynı bilhassa ilgili çok sayıda ölçme ya-pılacak olursa tesadüfî hataların averajı sıfıra yaklaşır. Öğretmenlerin yazılı imtihan kâğıtlarını dikkatsizce okuması rastgele hatalara neden olur.
Bir ölçme işleminde bu hataların birisi, ikisi ya da her üçü de beraber olabilir. Yapılacak değer-lendirmelerin isabetli olabilmesi için ölçmelerin bir dereceye kadar bu hatalardan arındırılması gerekir. Bilhassa rastlantısal hatalar ölçme aracının güvenirliğini etkilemektedir.
Bu ileti 'en iyi yanıt' seçilmiştir.
Tesadüfi Hatalar: Kir, havadaki rutubet, ısı farları ve titreşim benzer biçimde dış lı şartlarla; görme,okuma hataları benzer biçimde insanoğlunun o anki durumuna bağlı olan şu demek oluyor ki insan faktörünü içeren hatalardan lanabilecek hatalardır
Ölçme Hatası Kaynakları
1)Ölçüm meydana getiren kişiden gelen hatalar.
2)Ölçme yönteminden gelen hatalar.
3)Ölçme aracından gelen hatalar.
4)Ortamdan lanan hatalar.
Sebep: Bildiri düzeni!
'Windows Live Messenger Yüklenmiyor' hatası niçin lanır?
Dudak morarması niçin lanır?
Fizikte kullanılan ölçme araçları nedir?
YORUMLAR