Tayyare ne vakit buluş edildi? tayyare kanatların sağlamış olduğu taşıma kuvveti yardımıyla havada tutunan ve motorun oluşturduğu...
Tayyare ne vakit buluş edildi?
tayyare
kanatların sağlamış olduğu taşıma kuvveti yardımıyla havada tutunan ve motorun oluşturduğu itme ya da çekme gücüyle hareket eden, yolcu ve yük taşımacılığında ya da sportif ve askeri amaçlı kullanılan hava taşıtlarının ortak ismi.
Uçaklar genel olarak kullanım amaçlarına gore sivil (yolcu ve kargo uçakları, sportif amaçlı uçaklar) ve askeri (her türlü cenk, nakliye ve eğitim uçakları) uçaklar; erimlerine gore kısa, orta ve uzun erimli uçaklar; motor türlerine gore pervaneli ve jet motorlu uçaklar; uçuş hızlarına gore sesüstü ve sesaltı uçaklar; motor sayılarına gore tek, çift, üç ya da dört motorlu uçaklar şeklinde sınıflandırılabilir.
Tarihçe.
Orville ve Wilbur Wright kardeşlerin ilk motorlu uçuşu gerçekleştirdikleri 17 Aralık 1903, tayyare sanayisinin başlangıcı olarak kabul edilir. Wright kardeşler sonraki beş yıl içinde tümüyle deneysel amaçlarla tayyare üretimi kendi alanında emekler yürüttüler. 1908'de Wright Company'nin patent haklarını satın alan Fransız şirketi Astra tayyare sanayisinin ilk ticari kuruluşu oldu. Aynı yıl Wright kardeşler ABD Kara Kuvvetleri için askeri uçaklar üretmeye başladı.
1909'da ABD'de Glenn Curtis, Fransa'da da Henri Farman, Louis Bleriot, Gabriel ve Charles Voisin ile Leon Levavasseur'ün ticari nedenle tayyare üretimine başlamalarıyla beraber tayyare sayısında süratli bir artış gözlendi. Sonraki yıllarda ilkin Wright kardeşlerin lisansıyla İngiltere'de, bir süre sonra da Almanya ve Rusya'da tayyare üretimine başlandı. üretilen bu ilk uçakların tasarımları farkh olmakla beraber tümünün beden ve kanat çatkıları başta ladin ya da göknar olmak suretiyle ağaçtan yapılıyor, bir süre sonra bu çatkılar hususi şekilde sertleştirilmiş kumaş ve bezlerle kaplanıyordu. I. Dünya Savaşı'nın sonuna değin tayyare yapımında bu yöntem yaygın olarak kullanıldı.
DEVAMI
Telefon iyi mi buluş edilmiştir?
Ampul ne vakit buluş edilmiştir?
Kandil ne vakit buluş edilmiştir?
Aslen kati bir tarih yok, ama uçağın şimdiki halini almasının özgeçmişi özetlemek gerekirse şöyleki:
- 18-08-1871 senesinde Alphonse Pénaud, ilk kez yapısal dengeli model uçağı Tuileries Gardens, Paris'de Société de Navigation Aérienne kurumu nezaretinde 11 saniyede 40 m uçurarak havacılıkta yeni bir çığır açmıştı. “Planophore†ismini verdiği bu model tayyare, tarihte ilk yapısal dengeli uçaktır. Buna benzer bir oyuncak, Wright Kardeşlerin çocukken çok ilgilerini çekmişti.
- 1891'de ilk Aerodrome model tayyare ile denemelere başlamış olan Samuel P. Langley, dört senelik çalışmalarının sonunda, buğu gücü ile çalışan Aerodrome No.V' in 30 m yükselerek 1006 m yol katetmesini elde etmiştir. (Aerodrome latince - Hava Koşusu anlamına gelir.) Sürati ise saatte 32 km idi. Gelecek modeli Aerodrome No.VI ise Kasım 1896'da bu sefer 1280 m uçmuş ve 1 dak'dan fazla havada kalmıştır. Bu pilotsuz uçuşlar USA Cenk Bakanlığı ($50,000) ve Smithsonian Enstitüsü ($20,000) tarafınca, pilotlu uçuş için desteklenmişti.
- Ohio, Daytonlu iki bisiklet ustası olan Wilbur ve Orville Wright, 1890'da kuşların iyi mi uçtukları hakkında kendilerine ipucu verebilecek her şeyi sistematik bir biçimde incelemeye başladılar. Bilimsel eserlerde ve eski insanların deneyimleri içinde kendi işlerine yarayacak hiçbir şey olmadığını kısa sürede anlayan Wright kardeşler yalnız Berlin civarlarındaki bir tepe üstünden planörle uçuş denemeleri icra eden ve bu mevzuda çok dikkatli notlar tutan Alman mühendisi Otto Lilienthal'in emek harcamaları ile işe başladılar. Wilbur ve Orville Wright bilimsel tahsil görmemişler, liseden sonrasında yüksek bir okulda gitmemişlerdi. Fakat uçma alanındaki çalışmalarını ilerletirken kendi yöntemlerini de model uçaklar, uçurtmalar, insan taşıyan planörler ile yaptıkları yüzlerce deney yardımıyla bu mevzuda ilerlettiler. Havacılıktaki gelişmelerden ülke olarak geri kalmamak için, Smithsonian Institution - USA, Lilienthal'in Lift Drag tablosu ile beraber Wenham ve John Browning'in 1871'deki rüzgar tüneli çalışmasını daha 1895 senesinde Wright kardeşlere vermişti. Lilienthal kuşların uçmalarını çok yakından incelemiş olduğu için planörünün bir kuşu andırmasına fazla şaşmamak gerekir. Lilienthal uçabilecek bir uçağın havayla temas halinde olan durağan bir kanadı olması icap ettiğini gösterdi. Kesin bir uçuşu gerçekleştirebilmek için lüzumlu denetim yalnız onun söylediği bu şekilde bir kanat tarafınca sağlanabilirdi ve bu mevzuda Wright kardeşler Lilienthal çalışmalarını esas aldılar.
- ABD Birleşik Devletleri'nde tek kanatlı ve buğu motorlu havadan ağır uçan ilk pervaneli tayyare, Alman Gustav Weisskopf tarafınca Nisan 1899 da Pittsburgh, Pennsylvania, sonrasında 14-08-1901'de Bridgeport Connecticut, bir süre sonra da 17-01-1902 de 11,300 m'lik Connecticut uçuşu ile başlamıştı. Gustav Weiskoff (ona İngilizce tercümesi ile Whitehead derlerdi) Amerikan vatandaşlığına geçmemekte ısrar ettiğinden, Smithsonian Enstitüsü Wright Kardeşleri desteklemeye devam etti.
- Wright kardeşlerin 17 Aralık 1903'te Şimal Karolina'da Orville'in kontrolünde havalanan ilk uçağı aerodinamik ses teorisine bağlı kalınarak yapılmıştı. Bu tayyare iki pervaneliydi. Pilotla beraber ağırlığı 335 kilo.dı. Orville birinci denemede 12 saniye uçtu ve yalnız 37 metre mesafe kat etti. O günkü son denemesinde ise, bu süre 59 saniyeye çıkmıştı ve 280 metrelik bir mesafeye uçmuştu.
- Wright Kardeşler bundan sonra uçabilen bir tayyare yapmışlardı ama onu iyi mi uçuracaklarını bilmiyorlardı. Smithsonian Enstitüsü önder havacılardan, Louis Mouillard, Gabriel Voisin, John J. Montgomery, Louis Blériot, Alberto Santos Dumont ve Percy Pilcher ile yazışarak elde etmiş olduğu tüm detayları, Wright Kardeşlere iletmeye devam ediyordu.
- 04-06-1908 senesinde ABD'nın ilk ‘Resmi' uçuşu Kanadalı Glenn H.Curtis, June Bug ismini verdiği dışarıdan yardım almadan kalkabilen bir tayyare ile yapmış oldu. ABD'nın ilk resmi “Havadan Ağır Uçağı ve Uçuşudurâ€. Curtis 1 numaralı Pilot Lisansı sahibidir, Wright Kardeşler ise 4 ve 5 nolu lisansları almışlardır.
- Avrupa'daki süratli havacılık gelişimleri ve Kanadalı Glenn H. Curtis ile emek vermeye başlamış olan USA Cenk Bakanlığı ve Smithsonian Enstitüsü, yarışa başlamakta dahi zorluk çeken Wright Kardeşleri bundan sonra “İlk Uçuşâ€ ile pazarlamaya devam edecekti. Nitekim ABD, 12-12-1928 tarihinde İlk Uçuş'un 25.ci Yılı ismi altında bir Internasyonal Sivil Havacılık konferansı düzenledi. Dünyaya 'İlk Uçuşun 25.ci Yılı' diye duyuru edilen bu konferansa, “İlk Uçuş yalanı†yüzünden hiçbir devlet katılmadı. Tarihte kayıtlara "Güzel bir kutlama" diye geçti (12-14 Aralık 1928).
Bu bildiri 'en iyi çözüm' seçilmiştir.
tayyare
kanatların sağlamış olduğu taşıma kuvveti yardımıyla havada tutunan ve motorun oluşturduğu itme ya da çekme gücüyle hareket eden, yolcu ve yük taşımacılığında ya da sportif ve askeri amaçlı kullanılan hava taşıtlarının ortak ismi.
Uçaklar genel olarak kullanım amaçlarına gore sivil (yolcu ve kargo uçakları, sportif amaçlı uçaklar) ve askeri (her türlü cenk, nakliye ve eğitim uçakları) uçaklar; erimlerine gore kısa, orta ve uzun erimli uçaklar; motor türlerine gore pervaneli ve jet motorlu uçaklar; uçuş hızlarına gore sesüstü ve sesaltı uçaklar; motor sayılarına gore tek, çift, üç ya da dört motorlu uçaklar şeklinde sınıflandırılabilir.
Tarihçe.
Orville ve Wilbur Wright kardeşlerin ilk motorlu uçuşu gerçekleştirdikleri 17 Aralık 1903, tayyare sanayisinin başlangıcı olarak kabul edilir. Wright kardeşler sonraki beş yıl içinde tümüyle deneysel amaçlarla tayyare üretimi kendi alanında emekler yürüttüler. 1908'de Wright Company'nin patent haklarını satın alan Fransız şirketi Astra tayyare sanayisinin ilk ticari kuruluşu oldu. Aynı yıl Wright kardeşler ABD Kara Kuvvetleri için askeri uçaklar üretmeye başladı.
1909'da ABD'de Glenn Curtis, Fransa'da da Henri Farman, Louis Bleriot, Gabriel ve Charles Voisin ile Leon Levavasseur'ün ticari nedenle tayyare üretimine başlamalarıyla beraber tayyare sayısında süratli bir artış gözlendi. Sonraki yıllarda ilkin Wright kardeşlerin lisansıyla İngiltere'de, bir süre sonra da Almanya ve Rusya'da tayyare üretimine başlandı. üretilen bu ilk uçakların tasarımları farkh olmakla beraber tümünün beden ve kanat çatkıları başta ladin ya da göknar olmak suretiyle ağaçtan yapılıyor, bir süre sonra bu çatkılar hususi şekilde sertleştirilmiş kumaş ve bezlerle kaplanıyordu. I. Dünya Savaşı'nın sonuna değin tayyare yapımında bu yöntem yaygın olarak kullanıldı.
DEVAMI
Telefon iyi mi buluş edilmiştir?
Ampul ne vakit buluş edilmiştir?
Kandil ne vakit buluş edilmiştir?
YORUMLAR