Pedagoji, "Çocuk bilimi" anlamına gelmektedir ve Türkçeye yanlış tercüme ile "Eğitim bilimi" olarak girmişt...
Pedagoji, "Çocuk bilimi" anlamına gelmektedir ve Türkçeye yanlış tercüme ile "Eğitim bilimi" olarak girmiştir. Eğitm bilimi, pedagojinin altında bir alt branştır.
Kelimenin aslı, Yunanca "Paisagogein"'dir. (Pais=çocuk, agogein=bilim).
Pedagoji biliminin ilgi sahası, yeni doğan ile yetişkin arasındaki bütün insanlardır.
Pedagoji bilimi Batı ülkelerinde uzun yıllar psikoloji bilimi altında devam etmiş ve/fakat 19 yy. sonlarında ayrı bir bilim dalı haline gelmiştir.
Pedagojide uzmanlık sahaları
Pedagoji bilimi kendi altında farklı alanlara ayrılmaktadır, bunlardan bazıları;
1- Orthopedagoji = Problemli çocuklar ve onların davranışları ile ilgilenir.
2- Transkültürelpedagoji = Kültürel etkenlerin çocuk davranışları üzerinde yansımaları ile ilgilenir.
3- Eğitim pedagojisi = Eğitimde pedagojik verilerin kullanılması ile ilgilenir. (Türkçede bu alt branş pedagojinin kendisi olarak bilinmektedir.)
4- Antropedagoji = (Güneş -2005) Pedagojik açıdan dikkate değer, tarihteki örnek şahsiyetlerin durumlarını inceler ve günümüz ile karşılaştırmalı veri alışverişi yapar.
Bunun yanı sıra pedagoji, medya pedagojisi, özürlü çocuklar pedagojisi gibi alt başlıklara da ayırılmaktadır.
Türkiye üniversiteleri ve pedagoji bilmi
1980'li yıllarda Türkiye üniversitelerinde Pedagoji bölümleri kaldırılmıştır. En son mezunlarını 1983 yılında veren pedagoji bölümleri bu tarihten itibaren mezun vermemiştir. (2008 tarihi itibari ile Türkiye üniversiteleri halen pedagog mezun vermemektedir.)
Pedagogların hizmet alanları
Pedagogların hizmet sahaları genelde şu başlıklar altında toparlanabilir,
*Davranış bozuklukları
*Öğrenme ve dikkat bozuklukları
*Özürlü çocuklar rehabilitasyonu
*Düşük ve yüksek IQ üzeri çalışmalar
*Anne-çocuk ilişileri
*Öğretmenlik ve rehberlik hizmetleri
*Çocuk terbiyesine yönelik destek programları
*Terapi görüşmeleri
*Zeka geriliği ve/veya üstün zeka
*Okul başarısızlığı ve uyumsuzluğu,
*Yaygın gelişim bozukluklar
*Gecikmiş dil ve konuşma
*Artikülasyon (sesletim) ve sesbilgisi bozuklukları
*Kekemelik
*Aile danışmanlığı
Bunların yanı sıra pedagoglar, çocuk mahkemlerinde bilirkişi, çocuk ıslahevlerinde gözlemci ve uzman kişi, her dereceli okullarda disiplin kurulu danışmanlığı, kreş ve çocuk yuvalarının açılmasında bilirkişi, sağlık kurumları, hastane ve çocuk kliniklerinde uzman olarak da görev yapmaktadırlar.
Kelimenin aslı, Yunanca "Paisagogein"'dir. (Pais=çocuk, agogein=bilim).
Pedagoji biliminin ilgi sahası, yeni doğan ile yetişkin arasındaki bütün insanlardır.
Pedagoji bilimi Batı ülkelerinde uzun yıllar psikoloji bilimi altında devam etmiş ve/fakat 19 yy. sonlarında ayrı bir bilim dalı haline gelmiştir.
Pedagojide uzmanlık sahaları
Pedagoji bilimi kendi altında farklı alanlara ayrılmaktadır, bunlardan bazıları;
1- Orthopedagoji = Problemli çocuklar ve onların davranışları ile ilgilenir.
2- Transkültürelpedagoji = Kültürel etkenlerin çocuk davranışları üzerinde yansımaları ile ilgilenir.
3- Eğitim pedagojisi = Eğitimde pedagojik verilerin kullanılması ile ilgilenir. (Türkçede bu alt branş pedagojinin kendisi olarak bilinmektedir.)
4- Antropedagoji = (Güneş -2005) Pedagojik açıdan dikkate değer, tarihteki örnek şahsiyetlerin durumlarını inceler ve günümüz ile karşılaştırmalı veri alışverişi yapar.
Bunun yanı sıra pedagoji, medya pedagojisi, özürlü çocuklar pedagojisi gibi alt başlıklara da ayırılmaktadır.
Türkiye üniversiteleri ve pedagoji bilmi
1980'li yıllarda Türkiye üniversitelerinde Pedagoji bölümleri kaldırılmıştır. En son mezunlarını 1983 yılında veren pedagoji bölümleri bu tarihten itibaren mezun vermemiştir. (2008 tarihi itibari ile Türkiye üniversiteleri halen pedagog mezun vermemektedir.)
Pedagogların hizmet alanları
Pedagogların hizmet sahaları genelde şu başlıklar altında toparlanabilir,
*Davranış bozuklukları
*Öğrenme ve dikkat bozuklukları
*Özürlü çocuklar rehabilitasyonu
*Düşük ve yüksek IQ üzeri çalışmalar
*Anne-çocuk ilişileri
*Öğretmenlik ve rehberlik hizmetleri
*Çocuk terbiyesine yönelik destek programları
*Terapi görüşmeleri
*Zeka geriliği ve/veya üstün zeka
*Okul başarısızlığı ve uyumsuzluğu,
*Yaygın gelişim bozukluklar
*Gecikmiş dil ve konuşma
*Artikülasyon (sesletim) ve sesbilgisi bozuklukları
*Kekemelik
*Aile danışmanlığı
Bunların yanı sıra pedagoglar, çocuk mahkemlerinde bilirkişi, çocuk ıslahevlerinde gözlemci ve uzman kişi, her dereceli okullarda disiplin kurulu danışmanlığı, kreş ve çocuk yuvalarının açılmasında bilirkişi, sağlık kurumları, hastane ve çocuk kliniklerinde uzman olarak da görev yapmaktadırlar.
Çocuk Modası ve Çocuk Moda Markaları
Çocuk gelişimi bölümü mezunları çocuk doktoru olabilirler mi?
Kuhn'a göre bilimi, olağan bilimi ve paradigmayı tanımlar mısınız?
Pedagoji
MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Çocuk eğitimi bilimi. Toplumda yetişmiş kuşakların, yetişmekte olan kuşağı eğitmesi insanlık kadar eski bir uğraş konusu olmasına karşın pedagojinin ahlâk, metafizik ve din baskılarından kurtulup özerk bir bilim niteliğini kazanması ancak 19. yüzyılda olmuştur. Modern pedagoji, otoriter klasik eğitim görüşüne karşı çıkarak her çocuğun kendine özgü kişilik ve yeteneklerine göre eğitilmesine önem verir. Psikolojinin yardımıyla çocuğun özelliklerini geliştirmeyi ve onu topluma kazandırmayı amaçlar. Pedagojinin kurucusu 17. yüzyıl İngiliz düşünürü John Locke'tur. 18. yüzyılda Rousseau "Emile" adlı yapıtında çocuğu kendine özgü bir varlık kabul edip ona göre eğitilmesini savunmuştur. Sanayi devrimiyle kalifiye teknik eleman yetiştirme zorunluğu, demokratik hareketlerin başarısı ve laboratuvar psikolojisinin ortaya çıkması, modern pedagojinin gelişmesine yardımcı olmuş önemli etkenlerdir.
MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Çocuk eğitimi bilimi. Toplumda yetişmiş kuşakların, yetişmekte olan kuşağı eğitmesi insanlık kadar eski bir uğraş konusu olmasına karşın pedagojinin ahlâk, metafizik ve din baskılarından kurtulup özerk bir bilim niteliğini kazanması ancak 19. yüzyılda olmuştur. Modern pedagoji, otoriter klasik eğitim görüşüne karşı çıkarak her çocuğun kendine özgü kişilik ve yeteneklerine göre eğitilmesine önem verir. Psikolojinin yardımıyla çocuğun özelliklerini geliştirmeyi ve onu topluma kazandırmayı amaçlar. Pedagojinin kurucusu 17. yüzyıl İngiliz düşünürü John Locke'tur. 18. yüzyılda Rousseau "Emile" adlı yapıtında çocuğu kendine özgü bir varlık kabul edip ona göre eğitilmesini savunmuştur. Sanayi devrimiyle kalifiye teknik eleman yetiştirme zorunluğu, demokratik hareketlerin başarısı ve laboratuvar psikolojisinin ortaya çıkması, modern pedagojinin gelişmesine yardımcı olmuş önemli etkenlerdir.
Kaynak:msxlabs.org
YORUMLAR