Armoni isim, müzik Fransızca harmonie İki ya da daha çok sesin aynı anda kulağa hoş gelecek bir biçimdeki uyumu, harmoni. Birleşik...
Armoni
isim, müzik Fransızca harmonie
İki ya da daha çok sesin aynı anda kulağa hoş gelecek bir biçimdeki uyumu, harmoni.
isim, müzik Fransızca harmonie
İki ya da daha çok sesin aynı anda kulağa hoş gelecek bir biçimdeki uyumu, harmoni.
Birleşik Sözler
- armoni orkestrası
Armoni kuralları nedir?
Eren RH feat. Armoni - Amele Family
Armoni
Armonide sesler ve çalgılar birbirlerinden değişik olabilir. Mevzusu, beraber çıkan sesler içinde uyum sağlamak olan müzik dalına da armoni denilir.
Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
ARMONİ a. (yun. harmonia). Kulağa hoş gelen sesler arası uyum.
—Müz. Eski Yunanlılarda, seslerin düzenlenmesi ve uyuşumu. || Akorları bağlanışı ve oluşumu ile ilgili bilim ve sanat. (Bk. ansikl. böl.) || Orkestrada yer edinen üflemeli çalgılar grubu. (Flütler, obualar, korangle- ler, klarinetler, fagotlar, kontrafagotlar ve saksofonlardan oluşan gruba ufak armoni, kornolar, kornetler, trompetler, trombonlar, tubalar ve sakshornlardan oluşan gruba da büyük armoni denir.) || Tahta ve bakır üflemeli, vurmalı çalgılardan oluşan ve kimi zaman kontrbasın da katılmış olduğu orkestra.
—ANSİKL. Müz. Armoni ilk olarak, bir sesin oktavıyla ve beşlisiyle beraber kullanılması biçiminde görüldü. Aynı anda birden çok ses verebilen çalgılardan etkilenmiş oldukları sanılan müzikçiler yavaş yavaş, üçlü ve altılı şeklinde başka aralıkları da kullanmaya başladılar. Akor terimi, organik ya da tam üçlü (ayarlı üçlünün karşıtı) kabul edildikten sonrasında ortaya çıktı, kroma- tizmin kullanılmasıyla zenginleşti. XVII. yy.'da makam sisteminin yerini yavaş yavaş tonal sistem almaya başladı, XVIII, yy.'da çağıl armoninin ilkeleri belirdi (fizikçi J.Saveur 1700'de ses veren cisimlerin rezonans yasalarını buldu; J.R Ram- eau 1722'deTra/fd de l'harmonie[Armoru- rıin incelenmesi] adlı yapıtını yayımladı). Besteciler, XIX. yy.'ın sonuna değin, bu kuralları temel aldılar. Akorların incelenmesi demek olan armoni, melodik (yatay) çizgilerin üst üste getirilmesi anlamındaki kontrapuntodan, dikey birleşimleri ele alması bakımından ayrılır. Armonik yazış yasaları, ses veren cisimlerin organik titreşim yasalarına, beşlilerin çevirimine, tonal işlevlere, durgulara, akora vb. bağlanır.
Armoni incelemeleri üç bölüme ayrılabilir. Birinci kısmı, uyumlu ve uyumsuz akorların incelenmesi oluşturur. Uyumlu armoni,her biri üç çevirimi kabul eden üç tür akoru kapsar: tam majör akor, majör gamın 1., 4. ve 5. dereceleri ve minör gamın 5. ve 6. dereceleri üstünde yer alır; tam minör akor, majör gamın 2., 3. ve 6. dereceleri ve minör gamın 1. ve 4. dereceleri üstünde yer alır; eksilmiş beşli akor, yalnız minör gamın 2. derecesi üstünde kullanılır. Majör gamın 6. derecesi üstünde kurulacak eksilmiş beşli akor ise, uyumsuz akor sınıfına girer. Uyumsuz armoninin akorları, hazırlama ve çözülümün gereklerine bakılırsa kurulur. Yedili akorların her birinin üç çevirimi vardır. Minör yedili akor (ya da 2. tür), bir minör akor içeren tüm dereceler üstünde kurulabilir. Minör yedili ya da eksilmiş beşli akor (ya da 3. tür), yalnızca minör dizinin 2. derecesi üstünde kurulabilir; majör yedili akor (ya da 4, tür), majör gamın 1. ve 4. dereceleri ve minör gamın 6. derecesi üstünde kurulur; dominant yedili akor (ya da 1. tür) majör ve minör dizilerin 5. dereceleri üstünde kurulur. Dominant yedili, majör dokuzlu ve minör dokuzlu akorların eksenleri (tonik), bas görevi üstlenebilir.
Akorların bağlanışı, üstünde kuruldukları dereceler tarafınca belirlenmiştir Çe- virilmiş akorların, aslolan durumlarına döndü- rülmeleri gerekir. Armoni kurallarının genişlemesi, hatta çiğnenmesi (Lizst, VVagner, Debussy), XX. yy.'ın başlangıcında, bestecilerin büyük çoğunluğunun (bilhassa dizisel akımı benimseyenlerin) bu kuramın dayandığı ilkeden vazgeçmelerine yol açtı.
Kaynak: Büyük L.
—Müz. Eski Yunanlılarda, seslerin düzenlenmesi ve uyuşumu. || Akorları bağlanışı ve oluşumu ile ilgili bilim ve sanat. (Bk. ansikl. böl.) || Orkestrada yer edinen üflemeli çalgılar grubu. (Flütler, obualar, korangle- ler, klarinetler, fagotlar, kontrafagotlar ve saksofonlardan oluşan gruba ufak armoni, kornolar, kornetler, trompetler, trombonlar, tubalar ve sakshornlardan oluşan gruba da büyük armoni denir.) || Tahta ve bakır üflemeli, vurmalı çalgılardan oluşan ve kimi zaman kontrbasın da katılmış olduğu orkestra.
—ANSİKL. Müz. Armoni ilk olarak, bir sesin oktavıyla ve beşlisiyle beraber kullanılması biçiminde görüldü. Aynı anda birden çok ses verebilen çalgılardan etkilenmiş oldukları sanılan müzikçiler yavaş yavaş, üçlü ve altılı şeklinde başka aralıkları da kullanmaya başladılar. Akor terimi, organik ya da tam üçlü (ayarlı üçlünün karşıtı) kabul edildikten sonrasında ortaya çıktı, kroma- tizmin kullanılmasıyla zenginleşti. XVII. yy.'da makam sisteminin yerini yavaş yavaş tonal sistem almaya başladı, XVIII, yy.'da çağıl armoninin ilkeleri belirdi (fizikçi J.Saveur 1700'de ses veren cisimlerin rezonans yasalarını buldu; J.R Ram- eau 1722'deTra/fd de l'harmonie[Armoru- rıin incelenmesi] adlı yapıtını yayımladı). Besteciler, XIX. yy.'ın sonuna değin, bu kuralları temel aldılar. Akorların incelenmesi demek olan armoni, melodik (yatay) çizgilerin üst üste getirilmesi anlamındaki kontrapuntodan, dikey birleşimleri ele alması bakımından ayrılır. Armonik yazış yasaları, ses veren cisimlerin organik titreşim yasalarına, beşlilerin çevirimine, tonal işlevlere, durgulara, akora vb. bağlanır.
Armoni incelemeleri üç bölüme ayrılabilir. Birinci kısmı, uyumlu ve uyumsuz akorların incelenmesi oluşturur. Uyumlu armoni,her biri üç çevirimi kabul eden üç tür akoru kapsar: tam majör akor, majör gamın 1., 4. ve 5. dereceleri ve minör gamın 5. ve 6. dereceleri üstünde yer alır; tam minör akor, majör gamın 2., 3. ve 6. dereceleri ve minör gamın 1. ve 4. dereceleri üstünde yer alır; eksilmiş beşli akor, yalnız minör gamın 2. derecesi üstünde kullanılır. Majör gamın 6. derecesi üstünde kurulacak eksilmiş beşli akor ise, uyumsuz akor sınıfına girer. Uyumsuz armoninin akorları, hazırlama ve çözülümün gereklerine bakılırsa kurulur. Yedili akorların her birinin üç çevirimi vardır. Minör yedili akor (ya da 2. tür), bir minör akor içeren tüm dereceler üstünde kurulabilir. Minör yedili ya da eksilmiş beşli akor (ya da 3. tür), yalnızca minör dizinin 2. derecesi üstünde kurulabilir; majör yedili akor (ya da 4, tür), majör gamın 1. ve 4. dereceleri ve minör gamın 6. derecesi üstünde kurulur; dominant yedili akor (ya da 1. tür) majör ve minör dizilerin 5. dereceleri üstünde kurulur. Dominant yedili, majör dokuzlu ve minör dokuzlu akorların eksenleri (tonik), bas görevi üstlenebilir.
Akorların bağlanışı, üstünde kuruldukları dereceler tarafınca belirlenmiştir Çe- virilmiş akorların, aslolan durumlarına döndü- rülmeleri gerekir. Armoni kurallarının genişlemesi, hatta çiğnenmesi (Lizst, VVagner, Debussy), XX. yy.'ın başlangıcında, bestecilerin büyük çoğunluğunun (bilhassa dizisel akımı benimseyenlerin) bu kuramın dayandığı ilkeden vazgeçmelerine yol açtı.
Kaynak: Büyük L.
Müzikte Armoni ile ilgili bir çok kişinin kafasında sual işaretleri vardır. Bir çok müziğe adım atan kişiler için Armoni öğrenilmek istenilen bir mevzudur. Fakat ne yazık ki Türkiye'de armoni ile ilgili ortak, kabul görmüş bir terimler dizgesi ya da metod yoktur.
Armoni nedir?
Armoni müziğin uyumu anlama gelir. Herşey şeklinde müzikte de kurallar vardır.Ve bu kuralları biliyor ve uygulayabiliyor olmak bilhassa beste yaparken yada bir yaratı çalarken elinizde enstrumanınızın olduğu her an size çok destek olacaktır.Bu zamanda armoni kelimesi karşınıza iki şekilde çıkar çoğu zaman.
Yazının devamı ve : İzmir Müzik Kursu
Sebep: Reklam YSAKTIR!
Armoni kuralları nedir?
Eren RH feat. Armoni - Amele Family
YORUMLAR