Ortodoks nedir? Ortodoks tanımı-- Ortodoks anlamı- Ortodoks hakkında Ortodoks nedir? yunanca "orthos" sözcüğünün karşılığ...
Ortodoks nedir? Ortodoks tanımı-- Ortodoks anlamı- Ortodoks hakkında
Ortodoks nedir?
yunanca "orthos" sözcüğünün karşılığı “ doğruâ€, “doksa†ise “inanç†anlama gelir. böylece “orthodoksâ€un karşılığı da “ doğru inanç†anlamına gelmektedir. 395'te kurulan bizans, ikiye ayrılan roma imparatorluğu'nun ortodoksluğu kabul etmiş olan doğu koludur.
ek olarak patrikhane tarihçisi yedeon'a nazaran; ortodoks hristiyanların himaye edilmesi ve rahat yüzü görmeleri sadece ikinci mehmet'in, bizans'ı kurtarılışı ile adım atar.
hristiyanlığın üç büyük mezhebinden biri.
ortodoksluk dışındaki öteki iki mezhep, katoliklik ve protestanlık'tır. ortodoksluk 1054 senesinde roma'dan ayrılmıştır. herhangi bir alanda geleneklere sıkı sıkıya bağlı olan, vahye ve meşru kilisenin kararlarına uygun öğreti ve düşüncelerin tümüne de ortodoksluk adı verilir.
batı dillerinde sünnî müslümanlar için de doğru inanç sahibi anlamında "ortodoks" terimi kullanılır. hristiyan dünyasında hatalı bulunduğunu ve doğru görüşten saptığını kabul etmeyen derhal her kilise, bir bakıma kendisini "ortodoks" diye tanıtır (bertholet, wörterbuch der religionen, stuttgart 1962, s. 202).
ortodoksluk, kuruluşunu hz. isa'ya kadar götürür. ortodoksluk, ix. yy.dan sonrasında islavlar içinde yayılmaya adım atmıştır. aynı yüzyılda bulgarlar ve sırplar da ortodoksluğu kabul etmişlerdir. rus ortodoks kilisesi 1917 ihtilâli'nden sonrasında patriklik haline getirilmiştir. doğu ve batı kiliseleri arasındaki ilişkilerin bozulması da bu döneme rastlar (meydan larousse, istanbul 1972, ix, 621).
ortodoksluğun en büyük ruhanî lideri, ortodoks cihan patrik'i (patrik ökümenik) istanbul (fener)'da oturur. 1453te bizans imparatorluğu türklerin eline geçince, patriklik ortodoks-osmanlı münasebetlerinin resmî kurumu olarak vazife yapmıştır. fatih sultan mehmet istanbul'u fethettiği süre (1453) patrik'i de himayesine almış, böylece bir katolik-ortodoks ittifakını ve iki kilisenin osmanlı imparatorluğu'na karşı tek cephe oluşturmasını önlemiştir.
ortodoksluğun öteki patriklikleri iskenderiye, kudüs ve antakya'dır. zaman içinde cemaatler içinde baş gösteren dini anlaşmazlıklar doğu ortodoks kilisesi'nde de bölünmelere yol açmıştır. istanbul ortodoks kilisesi de, rum ortodoks; ermeni ortodoks;süryani ortodoks olmak suretiyle başlıca üç kola ayrılmıştır. rumlar istanbul'u; ermeniler, erivan'ı; süryaniler de mardin'i merkez edinmişlerdir.
tanzimat fermanı (1839)'nın ilânı üstüne, osmanlı imparatorluğu hudutları içinde yaşayan ortodoks azınlıklara da diğerlerine tanınan verilmiştir.
papa xxiii'in johannes gayretiyle (1962) ortodoks ve katolik kiliselerinin birleştirilmesi cihetine gidilmiş,rodos'ta toplanan (eylül i963) ortodoks kiliseleri konferas ında bu görüş benimsenmiştir. neticede ortodoks kiliseleri baş patriği athenagoras ile papa vi. paulus kudüs'te buluşarak (ocak 1964, aralık 1965) 900 yıl ilkin konan aforozu geri almışlardır. bununla birlikte her iki kilise de, biri diğerine bağlı olmaksızın varlığını bağımsız olarak sürdürmektedir (orhan hançerlioğlu, inanç sözlüğü, istanbul 1975, s. 475).
"alıntı"
Ortodoks nedir?
yunanca "orthos" sözcüğünün karşılığı “ doğruâ€, “doksa†ise “inanç†anlama gelir. böylece “orthodoksâ€un karşılığı da “ doğru inanç†anlamına gelmektedir. 395'te kurulan bizans, ikiye ayrılan roma imparatorluğu'nun ortodoksluğu kabul etmiş olan doğu koludur.
ek olarak patrikhane tarihçisi yedeon'a nazaran; ortodoks hristiyanların himaye edilmesi ve rahat yüzü görmeleri sadece ikinci mehmet'in, bizans'ı kurtarılışı ile adım atar.
hristiyanlığın üç büyük mezhebinden biri.
ortodoksluk dışındaki öteki iki mezhep, katoliklik ve protestanlık'tır. ortodoksluk 1054 senesinde roma'dan ayrılmıştır. herhangi bir alanda geleneklere sıkı sıkıya bağlı olan, vahye ve meşru kilisenin kararlarına uygun öğreti ve düşüncelerin tümüne de ortodoksluk adı verilir.
batı dillerinde sünnî müslümanlar için de doğru inanç sahibi anlamında "ortodoks" terimi kullanılır. hristiyan dünyasında hatalı bulunduğunu ve doğru görüşten saptığını kabul etmeyen derhal her kilise, bir bakıma kendisini "ortodoks" diye tanıtır (bertholet, wörterbuch der religionen, stuttgart 1962, s. 202).
ortodoksluk, kuruluşunu hz. isa'ya kadar götürür. ortodoksluk, ix. yy.dan sonrasında islavlar içinde yayılmaya adım atmıştır. aynı yüzyılda bulgarlar ve sırplar da ortodoksluğu kabul etmişlerdir. rus ortodoks kilisesi 1917 ihtilâli'nden sonrasında patriklik haline getirilmiştir. doğu ve batı kiliseleri arasındaki ilişkilerin bozulması da bu döneme rastlar (meydan larousse, istanbul 1972, ix, 621).
ortodoksluğun en büyük ruhanî lideri, ortodoks cihan patrik'i (patrik ökümenik) istanbul (fener)'da oturur. 1453te bizans imparatorluğu türklerin eline geçince, patriklik ortodoks-osmanlı münasebetlerinin resmî kurumu olarak vazife yapmıştır. fatih sultan mehmet istanbul'u fethettiği süre (1453) patrik'i de himayesine almış, böylece bir katolik-ortodoks ittifakını ve iki kilisenin osmanlı imparatorluğu'na karşı tek cephe oluşturmasını önlemiştir.
ortodoksluğun öteki patriklikleri iskenderiye, kudüs ve antakya'dır. zaman içinde cemaatler içinde baş gösteren dini anlaşmazlıklar doğu ortodoks kilisesi'nde de bölünmelere yol açmıştır. istanbul ortodoks kilisesi de, rum ortodoks; ermeni ortodoks;süryani ortodoks olmak suretiyle başlıca üç kola ayrılmıştır. rumlar istanbul'u; ermeniler, erivan'ı; süryaniler de mardin'i merkez edinmişlerdir.
tanzimat fermanı (1839)'nın ilânı üstüne, osmanlı imparatorluğu hudutları içinde yaşayan ortodoks azınlıklara da diğerlerine tanınan verilmiştir.
papa xxiii'in johannes gayretiyle (1962) ortodoks ve katolik kiliselerinin birleştirilmesi cihetine gidilmiş,rodos'ta toplanan (eylül i963) ortodoks kiliseleri konferas ında bu görüş benimsenmiştir. neticede ortodoks kiliseleri baş patriği athenagoras ile papa vi. paulus kudüs'te buluşarak (ocak 1964, aralık 1965) 900 yıl ilkin konan aforozu geri almışlardır. bununla birlikte her iki kilise de, biri diğerine bağlı olmaksızın varlığını bağımsız olarak sürdürmektedir (orhan hançerlioğlu, inanç sözlüğü, istanbul 1975, s. 475).
"alıntı"
Ortodoks ve Katolik Kiliseleri Arasındaki Farklar
Düzeltim Hareketleri sonucunda Ortodoks Kilisesi niçin etkilenmemiştir?
ORTODOKS sıf. ve a. (fr. orthodoxe; geç. lat. orthodoxus; yun. orthodoksein; orthos, doğru ve doksa, kanı'dan).
1. Mezhep sapkınlığına karşıt olarak bir dinin öğretisine sıkı sıkıya uyan kimse için kullanılır
2. Herhangi bir öğretinin ilkelerine, geleneksel olarak doğru kabul edilen düşüncelere ya da görüşlere uyan kimse için kullanılır: Liberal ekonominin, marksizmin Ortodoksları.
3. Ortodoks kilisesi'ne bağlı ölan kimse için kullanılır.
*Din. Ortodoks kiliseleri, 1054'ten beri Roma'dan ayrılmış bulunan, fakat Khalkedon konsili'nce (451) belirlenmiş öğretiye bağlılıklarını sürdüren Doğu hıristiyan kilisileri.
* sıf.
1. Bir dinin öğretisine uygun olan şey için kullanılır.
2. Herhangi bir alanda geleneksel ilkelere, yerleşmiş alışkılara uygun olan şey için kullanılır. Ortodoks öğreti, terbiye, davranış.
1. Mezhep sapkınlığına karşıt olarak bir dinin öğretisine sıkı sıkıya uyan kimse için kullanılır
2. Herhangi bir öğretinin ilkelerine, geleneksel olarak doğru kabul edilen düşüncelere ya da görüşlere uyan kimse için kullanılır: Liberal ekonominin, marksizmin Ortodoksları.
3. Ortodoks kilisesi'ne bağlı ölan kimse için kullanılır.
*Din. Ortodoks kiliseleri, 1054'ten beri Roma'dan ayrılmış bulunan, fakat Khalkedon konsili'nce (451) belirlenmiş öğretiye bağlılıklarını sürdüren Doğu hıristiyan kilisileri.
* sıf.
1. Bir dinin öğretisine uygun olan şey için kullanılır.
2. Herhangi bir alanda geleneksel ilkelere, yerleşmiş alışkılara uygun olan şey için kullanılır. Ortodoks öğreti, terbiye, davranış.
Kaynak: Büyük Larousse
YORUMLAR