Izlenimci sanatçılar dış dünyayı olduğu benzer biçimde değildir de algıladıkları şekilde anlatmayı amaçlamışlar, öznelliği benimsemişlerdir....
Izlenimci sanatçılar dış dünyayı olduğu benzer biçimde değildir de algıladıkları şekilde anlatmayı amaçlamışlar, öznelliği benimsemişlerdir. Onlara bakılırsa, bu dünya sanatçılara coşku ve ruhi dalgalanmalar veren bir uyarıcıdır. Sanatçının görevi, duyduğu heyecanı, ruhi dalgalanmaları dile getirmek olmalıdır.
Bilhassa genç ressamlar, beraber çalışmış oldukları akademilerin öğretim sistemini benimsemiyor, bundan böyle eskimiş, devÂrini kapatmış çabalama metotlarından kaçmak istiyorlardı. Koyu gölgelerle ağırlaşmış çıplak model etütleri, antik heykellerden kopyalar, Rönesans estetiğiÂnin soysuzlaşmış prensipleri yerine; taze, diri, doğÂrudan doğruya tabiattan esin alan resimler yapmak istiyorlardı.
Bu amaçlarına varmak için genç sanatçılar, hocaları Gleyre'e sırt çevirerek sehpalarını dere kıyıÂlarına, ormanlara, doğa motiflerine götürdüler ve duru, saydam, gün ışığını canlandıran tablolar meyÂdana getirmek isteği ile emek vermeye başladılar. BöyÂlelikle, bir çok yıl içinde, fotoğraf tarihinde eşlerine rastÂlanmaz, orijinal görüş ve teknikli tablolar meydana gelmiş oldu.Empresyonizm Akımının Belirleyici Özellikleri
1. Akımın en mühim özelliği bir izlenimin uyardığı duyguların duyulduğu benzer biçimde yansıtılmasıdır.
2. Mana kapalıdır.
3. Bu akımın yazarı, direkt doğruya görmüş olduğu gerçeği değildir de, gördüklerinin ve izlediklerinin kendisi üstünde bıraktığı izlenimi ve duyumu esas alır.
4. Daha çok edebiyatta ve resimde gelişmiştir.
5. Dış aleme, ondaki varlıklara ve nesnelere karşı ilgisizdirler.
6. Edebiyatta, resimde, müzikte okuyucunun, seyircinin, dinleyicinin eserle karşı karşıya gelir gelmez edineceği izlenim bu akımın tatlı, yumuşak, kucaklayıcı, diri teması olmuştur.
7. Izlenimci sanatçının anlattığı dış dünya değildir, dış yeryüzündeki varlıkların hayâle bürünmüş izlenimleridir.
8. Empresyonistler, etkici ve duygucudurlar. Esasen empresyon, tesir - his anlamındadır.
9. Empresyonizm, esas olarak ve her şeyden ilkin özgürlüğün simgesidir, sembolüdür.
10. Hayale ve soyut betimlemelere yer verilmiştir.
11. Her şey sanatçının duyumuna bağlı olarak anlatılır.
12. Objenin şahıs üstündeki izlenimleri mühim olduğundan realizmin karşıtıdır.
13. Sanatçılar eserlerinde kendi iç dünyalarını dile getirmişlerdir.
YORUMLAR