Jant Taşıtlarda, lastiklerin takıldığı tekerleğin çember biçimindeki kısmı 100'lük sj motorun tel jantını çelik jant yapars...
Jant
Taşıtlarda, lastiklerin takıldığı tekerleğin çember biçimindeki kısmı
100'lük sj motorun tel jantını çelik jant yaparsam hızı düşer mi?
Mimari Yapılar - London Eye (Millenium Jant)
JANT a. (fr. jante).
1. Bir taşıt tekerleğinin, bir volanın, bir makaranın çevresindeki çembersel bölüm. (Bk. ansikl. böl.)
2. Motorlu bir taşıtın lastiksiz tekerleği.
— Oto. Jant flanşı, eskiden, jant üstündeki dış lastik yastığını ya da topuğunu tutan, kanca biçiminde kıvrılmış jant kısmı. (Günümüzde jantlar, jantın çıkmasını nerede ise olanaksızlaştıran hususi biçimli bir kenar ve bir taban ihtiva eder.) || Jant gücü, sürükleyici tekerleklerde toplanan güç. (Transmisyon esnasında ortaya çıkan sürtünme kayıpları yüzünden, bu güç motor gücünden daha zayıftır.) || Jant verimi, jant gücüyle motor gücü arasındaki oran.
—ANSİKL. Otomobillerde kullanılan çağıl jantlar, tekerlek göbeğine bağlanmış ve lastiğin janttan çıkmasını önlemek için kenarları kıvrılmış çelik bir çemberden oluşur. Lastiğin sökülebilmesi için jantın ortası oyuktur. Çukur tabanlı jant, motosikletlerde de kullanılır. Bu janta, tekerlek tellerinin geçmesi için delikler açılmıştır ve kauçuk bir bant ya da bez bir fitil iç lastiğin, tekerlek tellerinin başlarına değmesini önler. Hafifçe alaşımdan dökülmüş jantlar, hususi ve spor otomobillerde olduğu şeklinde her silindir hacmindeki motosikletlerde de kullanılır. Bisikletlerde bugün en fazlaca kullanılan jant türü, her bisiklet modelinde rastlanan krom kaplı, çelik janttır. Seyahat, lüks ve yarış bisikletleri hafifçe alaşımdan (duralümin) jantlarla donatılır.
1. Bir taşıt tekerleğinin, bir volanın, bir makaranın çevresindeki çembersel bölüm. (Bk. ansikl. böl.)
2. Motorlu bir taşıtın lastiksiz tekerleği.
— Oto. Jant flanşı, eskiden, jant üstündeki dış lastik yastığını ya da topuğunu tutan, kanca biçiminde kıvrılmış jant kısmı. (Günümüzde jantlar, jantın çıkmasını nerede ise olanaksızlaştıran hususi biçimli bir kenar ve bir taban ihtiva eder.) || Jant gücü, sürükleyici tekerleklerde toplanan güç. (Transmisyon esnasında ortaya çıkan sürtünme kayıpları yüzünden, bu güç motor gücünden daha zayıftır.) || Jant verimi, jant gücüyle motor gücü arasındaki oran.
—ANSİKL. Otomobillerde kullanılan çağıl jantlar, tekerlek göbeğine bağlanmış ve lastiğin janttan çıkmasını önlemek için kenarları kıvrılmış çelik bir çemberden oluşur. Lastiğin sökülebilmesi için jantın ortası oyuktur. Çukur tabanlı jant, motosikletlerde de kullanılır. Bu janta, tekerlek tellerinin geçmesi için delikler açılmıştır ve kauçuk bir bant ya da bez bir fitil iç lastiğin, tekerlek tellerinin başlarına değmesini önler. Hafifçe alaşımdan dökülmüş jantlar, hususi ve spor otomobillerde olduğu şeklinde her silindir hacmindeki motosikletlerde de kullanılır. Bisikletlerde bugün en fazlaca kullanılan jant türü, her bisiklet modelinde rastlanan krom kaplı, çelik janttır. Seyahat, lüks ve yarış bisikletleri hafifçe alaşımdan (duralümin) jantlarla donatılır.
Kaynak: Büyük Larousse
Jant, aracın yola temasını ve hareketini elde eden güvenlik parçasıdır. Araçların aks sistemine bağlanır. üstüne kauçuk malzemeden üretilen lastik takılır. Yola temas eden aslolan parça jant üstüne geçme meydana getirilen lastiktir. Lastiğe aks üstündeki dönme hareketini ileten janttır. Vasıta içinde insan faktörü bulunmasından ve jantta meydana gelebilecek ihtimaller içinde kırılma şeklinde durumların insan yaşamını etkilediğinden dolayı mühim bir güvenlik parçasıdır. Jantlar takılacak lastik tipine ve kullanılan vasıta tipine gore çeşitlere ayrılır.
Lastik Tipine Bakılırsa Jantlar
Tubeless( İç Lastiksiz) Jant: Bu janta yalnız dış lastik takılır. İç lastik kullanmaya gerek kalmamıştır. Lastik şişirildikçe jantla lastiğin birbirine yapışması sonucu hava kaçması engellenir.
İç Lastikli Jant (Tube Type Jant): Jant üstüne iç lastiğin zarar görmesini engelleyici kolon takılır Kolon üstüne içine iç lastik geçirilmiş şekilde dış lastik yerleştirilir. Bu jantların bazı bölümleri bulunabilir. Bunlar; segman, göbek, çemberdir. Bazı jantlarda segman ve çember yerine kombine çember bulunur.
Göbeksiz Jant (İspit Jant): Bu jantlar hem iç lastikli hem de iç lastiksiz olarak kullanılabilir. Daha çok ağır işlerde iç lastikli jantlar kullanılmaktadır. Forklift lastiği şeklinde bazı jantlarda dolgu lastik kullanılmaktadır.
Kullanılacak Vasıta Tipine Bakılırsa Jantlar
Binek Vasıta(Otomobil) Jantları
Ticari Jantlar
Zirai ve Endüstriyel Jantlar (Traktör vb.)
Kamyon ve Otobüs Jantları
Ağır Araç Jantları (Yerdüzler şeklinde.)
Hususi Ekipman Jantları (Biçerdöver, Tank vb.)
Jantlar ana olarak iki kısımdan oluşur. Kampanaya bağlanan disk kısmı ve diskin üstüne geçen lastiği tutan kasnak kısmıdır. Diskler kasnaklara ve cıvata ile birleştirilir. Genel anlamda cıvatalı birleştirmeler zirai araçlarda kullanılır. Jantlar kasnak şekline genişliğine ve çapına gore ebatlandırılır. Örnek olarak W10x20 jant dendiğinde;
W - kasnakta tek kıvrım bulunduğunu,
10 - inç sistemine gore jantın çapını (1 inç=25,4mm)
20 - inç sistemine gore jantın kasnak genişliğini belirtir.
Jantlar kullanılan malzemeye gore, çelik jant ve alüminyum jant olarak ikiye ayrılır. Alüminyum jantlar, alüminyuma belirli elementler katılarak döküm yöntemiyle üretilir ve son şekli talaşlı imalatla verilir. Çelik Jantlar ise sıcak haddelenmiş sac ürünü soğuk şekillendirme ile üretimi söz mevzusudur. Ek olarak birleştirmelerde ve cıvatalı birleştirme kullanılır. Çelik jantlar alüminyum janta gore daha dayanıklıdır diyebiliriz. Şu sebeple çelik jant darbe anında yamulur. Alüminyum jantta da kırılma olabilir. Sadece alüminyum jantta da döküm yöntemi olduğundan dolayı desen ve görsel olarak daha çok alternatifli üretim yapılabilir. Tercih kullanıcıya kalmaktadır.
100'lük sj motorun tel jantını çelik jant yaparsam hızı düşer mi?
Mimari Yapılar - London Eye (Millenium Jant)
YORUMLAR