Metro nedir, ne işe yarar? Metronun tarihçesi, özellikleri, hakkında bilgi. METRO büyük kentlerde, semtler içinde yolcu taşımak için yapılm...
Metro nedir, ne işe yarar? Metronun tarihçesi, özellikleri, hakkında bilgi.
METRO büyük kentlerde, semtler içinde yolcu taşımak için yapılmış olan yeraltı demiryolu ve bu hatta çalışan taşıttır. Günümüzde, değişik ülkelerde, otuz dolaylarında mühim kentte çoğu zaman banliyölere kadar uzanan metrolar vardır.
Kalabalık kentlerde süratli bir trafik akımı sağlama zorunluluğu, karayollarını kesmeyen ayrı yol ağlarının yapılmasına niçin olmuştur. Bu sebeple değişik çözümler denenmiştir: Yeraltında düzenlenen demiryolları; yerden belli başlı bir yükseklikte meydana getirilen hava demiryolları; karayolu hizasında bulunan, ama bu yol ağından ayrı bir platformüzerinde kurulan demiryolları; vb. Uygulamada, bunlardan biride en iyi cevap yolunun, yeraltı demiryolu (metro) olduğu anlaşılmıştır. Metro hattında çalışan trenlerde her vagon, iki pist üstünde hareket eden dört tekerlekli bir bojiden oluşur. Ağaç, beton ya da çelikten meydana getirilen bu pistler düzgüsel raylarla donatılmıştır. Trenin güdümü, yolu tamamlayacak şekilde konmuş iki güdüm çubuğuna dayanan dört yatay tekerlekle sağlanır. Taşıyıcı tekerleklere birer güvenlik tekerleği eklenmiştir; madeni olan bu güvenlik tekerlekleri raya değmeden hareket eder, ama taşıyıcı lastik tekerleklerden birisi söndüğü süre raya oturarak onun yerini alır. Eskiden taşıyıcı tekerlekler de madenden yapılmaktaydı, sonraları lastik tekerlekler kullanılmaya başlandı. Raya yapışma gücü fazla olan lastik tekerleklerin yardımıyla, trenlerin kalkış ve duruşları hızlandırılarak hattın verimi artırıldı, istasyonda durma süreleri de kısaltıldı. Bununla birlikte bu tekerlekler, yeraltında daha da şiddetlenen tekerlek gürültülerini önledi ve süspansiyonu kusursuz bir duruma getirdi.
İlk şehir içi yeraltı metrosu, 1863’te, Londra’da kuruldu. Bu durumu, 1900’de işletmeye açılan Paris ve 1902’de işletmeye açılan Berlin metroları izledi. Böylelikle, metro yapımı, kullanışlı ve verimli bir ulaşım aracı olarik, başka ülkelere de yayıldı: Madrid, Roma, Atina, Budapeşte, Hamburg, Leningrad, Lizbon, Oslo, Moskova, New York, Chicago, Buenos Aires, Tokyo, Montréal metroları; vb.
YORUMLAR