SAVAT a Kuyuma Esas maddesi gümüş sülfür olan siyah bir minenin, gümüş bir levhanın evvelde hazırlanmış bölümlerine kakılmasıyla me...
SAVAT a Kuyuma Esas maddesi gümüş sülfür olan siyah bir minenin, gümüş bir levhanın evvelde hazırlanmış bölümlerine kakılmasıyla meydana gelen süsleme tekniği; bu yolla elde edilmiş süs eşyası.
—AnsIkl. Her şeyden ilkin çizgilerin zarifliğini gözeten bir süsleme yöntemi olan savatı Yunanlılar büyük bir olasılıkla biliyorlardı; BizanslIlar da bu tekniği kullandılar Fransa'da Marsilya, daha VII. yy.'da bu alanda canlı bir merkezdi. Fransız keşiş Thâophile Traite des divers arts (Çeşitli sanatlar üstüne araştırma) adlı yapıtında (XII. yy.) bu yöntemi detaylı bir şekilde anlatır; Louvre müzesi'nde de XIII. yy. sonlanna ilişkin savatlı bir fıbula vardır. XV. yy.'da savatlama sanatı bilhassa İtalya'da gelişti; Uffizi müzesi'nde bulunan, M. Fıniguerra'nın Banş öpücüğü adlı yapıtı, kim bilir tarama gravürün ilk örneğidir; Paris'teki Bibliothöque nationale'de bu savatın, kakma yapılmadan önceki örneğinin kâğıt üstüne bir baskısı bulunmaktadır Bir çok kuyumculukta kullanılmak suretiyle yapılmış olan en mühim savat işleri içinde, XV. yy'dan Pollaiolo'nun, C. Foppa'nın (ıl Caradosso), XVI. yy.'dan Modenalı Nicoletto'nun, B Cellini, E. Delaune'un; XVII. yy.'dan Toutin, Jacquard, Christollien; Gâdöon Lögarâ'nin yapıtları sayılabilirİslam kuyumculuğunda üç tür savat vardır: düz savat, tırtıllı savat (perdaz) ve oyma savat (şikâf). Bu tür bezemeye bilhassa Anadolu, Irak, İran, Türkistan ve Kafkasya'da rastlanır.
—AnsIkl. Her şeyden ilkin çizgilerin zarifliğini gözeten bir süsleme yöntemi olan savatı Yunanlılar büyük bir olasılıkla biliyorlardı; BizanslIlar da bu tekniği kullandılar Fransa'da Marsilya, daha VII. yy.'da bu alanda canlı bir merkezdi. Fransız keşiş Thâophile Traite des divers arts (Çeşitli sanatlar üstüne araştırma) adlı yapıtında (XII. yy.) bu yöntemi detaylı bir şekilde anlatır; Louvre müzesi'nde de XIII. yy. sonlanna ilişkin savatlı bir fıbula vardır. XV. yy.'da savatlama sanatı bilhassa İtalya'da gelişti; Uffizi müzesi'nde bulunan, M. Fıniguerra'nın Banş öpücüğü adlı yapıtı, kim bilir tarama gravürün ilk örneğidir; Paris'teki Bibliothöque nationale'de bu savatın, kakma yapılmadan önceki örneğinin kâğıt üstüne bir baskısı bulunmaktadır Bir çok kuyumculukta kullanılmak suretiyle yapılmış olan en mühim savat işleri içinde, XV. yy'dan Pollaiolo'nun, C. Foppa'nın (ıl Caradosso), XVI. yy.'dan Modenalı Nicoletto'nun, B Cellini, E. Delaune'un; XVII. yy.'dan Toutin, Jacquard, Christollien; Gâdöon Lögarâ'nin yapıtları sayılabilirİslam kuyumculuğunda üç tür savat vardır: düz savat, tırtıllı savat (perdaz) ve oyma savat (şikâf). Bu tür bezemeye bilhassa Anadolu, Irak, İran, Türkistan ve Kafkasya'da rastlanır.
Kaynak: Büyük Larousse
savat
isim Arapça sevad
isim Arapça sevad
- Gümüş üzerine hususi bir şekilde kurşunla işlenen kara nakış.
- (tür.) er. - gümüş üzerine meydana getirilen çizgiler, süsler.
- Gümüş üzerine kurşunla meydana getirilen kara kalem nakışlar.
- Derede hayvanlara su içirilen yer.
savat ingilizcesi
1. niello, the nielloing process.
2. incised design filled with niello.
1. niello, the nielloing process.
2. incised design filled with niello.
Savat
TDK, Türk Dil Kurumu
1-gümüş üzerine hususi bir şekilde kurşunla işlenen kara nakış
YORUMLAR