ZEKÂ a. (ar. zekâ-) 1. Kavramsal ve akıl- sal bilgi edinmeye yönelik zihinsel işlevlerin tümü; anlık: Zekânın ayrıcalıklı alanı ma...
ZEKÂ a. (ar. zekâ-)
1. Kavramsal ve akıl- sal bilgi edinmeye yönelik zihinsel işlevlerin tümü; anlık: Zekânın ayrıcalıklı alanı matematik midir? (Bk. ansikl. böl.)
2. Bir insanoğlunun belli bir duruma uyma, koşullara gore etkinlik araçları seçme yatkınlığı; kavrama gücü; ayırt etme yetisi: Bu iş asgari bir zekâ gerektirir. Birinin zekâsından kuşkulanmak.
3. üstün zihinsel kabiliyetleri bakımından ele alınan kimse: Büyük bir zekâ.
4. İnsan etkinliklerinin herhangi bir alanında anlama, düşünme, öğrenme kaygısı güden ve bu etkinliğe uygun bir tutum takınan bir kimsenin niteliği: Ergonomik bir zekâya haiz olmak.
—Bilş. Suni zekâ, çözüm algoritması kati çizgileriyle açık olarak gösterilmeden problemleri çözmek amacıyla bir bilgisayarda program tarafınca kullanılan kuram ve tekniklerin tümü.
—Ruhbil. Zekâ testi, bir öznenin başarısını başka öznelerin başarılarıyla karşılaştırarak, zekâ düzeyini testirmeye yönelik sınama. || Zekâ yaşı -» YAŞ.
—ANSİKL. Ruhbil. Jean Piaget bilişsel gelişim üstüne bir kuram önerdi, bu gelişmenin ilerleyen evrimini, yaşla bağıntılı olarak yapıların ilerleyen bir kuruluşu olarak tanımladı. Buna gore, zekâ yapıları işlemlerin eşgüdümüyle biçimlenir ve bu işlemler göreli olarak emin ve dengeli bir duruma eriştikleri vakit, bir gelişim evresi oluşturur. Evreler aşağıdaki sırayı izler: -duyusal-devimsel* evre (0-2 yaş arası);
-önişlemsel* evre;
-somut* işlemler evresi;
-biçimsel* işlemler evresi.
Bu evrelerin sırası değişmez, mecburi bir kalite taşır ve her aşama, bundan önceki devrin edinçlerini kendine katarak, bütünün bir tekrardan örgütlenmesine neden olur.
Bir yapının dengesi, işlemlerin eşgüdümüne bağlıdır. İşlemlerin eşgüdümü ne kadar genişse yapının dengesi o denli kararlıdır. Tertipli katılımlar ve tersinirliğin edinimi bu yaygın dengelemenin koşulları o^prak görünür. Hakkaten de işlemlere özgü tersinirlik, biyolojik düzenlemeleri sürdürür ve dış ortamla alış verişlerine bağımlı açık bir sistem olan organizma, kendi iç dengesini bu düzenlemelerle sağlar işlemlere özgü bir tersinirlik, bir işlemin kendi tersi ile geçersiz kılınmasına neden olur; sadece bu çıkış noktasına dönüş ne işlemi, ne de amacını değiştirir ve böyle- ce düşünsel işlevler bir dünya bilgisine erişme olanağı bulur.
1. Kavramsal ve akıl- sal bilgi edinmeye yönelik zihinsel işlevlerin tümü; anlık: Zekânın ayrıcalıklı alanı matematik midir? (Bk. ansikl. böl.)
2. Bir insanoğlunun belli bir duruma uyma, koşullara gore etkinlik araçları seçme yatkınlığı; kavrama gücü; ayırt etme yetisi: Bu iş asgari bir zekâ gerektirir. Birinin zekâsından kuşkulanmak.
3. üstün zihinsel kabiliyetleri bakımından ele alınan kimse: Büyük bir zekâ.
4. İnsan etkinliklerinin herhangi bir alanında anlama, düşünme, öğrenme kaygısı güden ve bu etkinliğe uygun bir tutum takınan bir kimsenin niteliği: Ergonomik bir zekâya haiz olmak.
—Bilş. Suni zekâ, çözüm algoritması kati çizgileriyle açık olarak gösterilmeden problemleri çözmek amacıyla bir bilgisayarda program tarafınca kullanılan kuram ve tekniklerin tümü.
—Ruhbil. Zekâ testi, bir öznenin başarısını başka öznelerin başarılarıyla karşılaştırarak, zekâ düzeyini testirmeye yönelik sınama. || Zekâ yaşı -» YAŞ.
—ANSİKL. Ruhbil. Jean Piaget bilişsel gelişim üstüne bir kuram önerdi, bu gelişmenin ilerleyen evrimini, yaşla bağıntılı olarak yapıların ilerleyen bir kuruluşu olarak tanımladı. Buna gore, zekâ yapıları işlemlerin eşgüdümüyle biçimlenir ve bu işlemler göreli olarak emin ve dengeli bir duruma eriştikleri vakit, bir gelişim evresi oluşturur. Evreler aşağıdaki sırayı izler: -duyusal-devimsel* evre (0-2 yaş arası);
-önişlemsel* evre;
-somut* işlemler evresi;
-biçimsel* işlemler evresi.
Bu evrelerin sırası değişmez, mecburi bir kalite taşır ve her aşama, bundan önceki devrin edinçlerini kendine katarak, bütünün bir tekrardan örgütlenmesine neden olur.
Bir yapının dengesi, işlemlerin eşgüdümüne bağlıdır. İşlemlerin eşgüdümü ne kadar genişse yapının dengesi o denli kararlıdır. Tertipli katılımlar ve tersinirliğin edinimi bu yaygın dengelemenin koşulları o^prak görünür. Hakkaten de işlemlere özgü tersinirlik, biyolojik düzenlemeleri sürdürür ve dış ortamla alış verişlerine bağımlı açık bir sistem olan organizma, kendi iç dengesini bu düzenlemelerle sağlar işlemlere özgü bir tersinirlik, bir işlemin kendi tersi ile geçersiz kılınmasına neden olur; sadece bu çıkış noktasına dönüş ne işlemi, ne de amacını değiştirir ve böyle- ce düşünsel işlevler bir dünya bilgisine erişme olanağı bulur.
Kaynak: Büyük Larousse
Zekâ Nedir? Zekâ Teriminin Tanımları ve Tarihsel Gelişimi
üstün Zeka Nedir?
Vicdani zeka nedir?
zekâ ingilizcesi
1. intelligence, intellect.
2. acumen, mental acuteness.
- kısmı IQ, intelligence quotient.
- geriliði mental retardation.
- testi intelligence kontrol.
- yaþý mental age.
1. intelligence, intellect.
2. acumen, mental acuteness.
- kısmı IQ, intelligence quotient.
- geriliði mental retardation.
- testi intelligence kontrol.
- yaþý mental age.
YORUMLAR